Int. autosport nieuws: 'Porsches van Van Elderen en Moortgat in het offensief'



Tijdens de eerste manche van de VAS Historic Omloop, verreden in het kader van de Trophée des Fagnes op Spa-Francorchamps, waren de Lotussen heer en meester. François, Lebeau en Govaerts vochten een mooi robbertje uit terwijl de Porsches van kampioen Van Elderen en Moortgat de rol moesten lossen met problemen.

Peter Govaerts en diens Lotus waren afgelopen weekend de grote afwezigen op Circuit Zolder waar tijdens het Zolder Star Festival de tweede manche werd verreden van de VAS Historic Omloop. Tijdens de kwalificatie op een halfnatte piste toonde de Lotus Elan van Serge Lebeau zich outstanding en was anderhalve seconde sneller dan de Porsche van Luc Moortgat.

Guy François (Lotus) en de Nederlander Jan Schippers (Camaro) bevolkten de tweede startrij voor spektakelman Van Sprundel (Escort MK1) en Van Elderen die problemen kende met de ontsteking op de prachtige Porsche 911 RS. Cor van Ham, Marc Mathay, Corry D’Hooghe en Van De Plasse maakten de top 10 rond op de startgrid. 30 oudjes tekenden paraat voor de tweede manche van het seizoen en soms duikt er een oude exoot op met een rijke racegeschiedenis. Ditmaal bracht Mario Langer de ex Luigi-BMW 530 aan de start die in ’77 en ’78 het mooie weer maakte met ondermeer Dieudonné/Stuck en Walkinshaw/Grano. Naast Govaerts waren De Weerdt, Van Mulders, Geebelen, Mouws en Pauwels de voornaamste afwezigen.

Op de startgrid kreeg Corry D’Hooghe zijn Lancia niet aan de praat en moest een zetje krijgen van de baancommissarissen. Hij vertrok als allerlaatste voor de opwarmings-ronde, maar nam zijn plaats terug in op de startgrid. Dit leverde de man uit Knokke een stop & go op tijdens de race.
Moortgat schoot als snelste uit de startblokken met in zijn spoor Lebeau, François, Van Elderen, Schippers, Van Ham, D’Hooghe, Robben, enz. Van Elderen trok in het eerste gedeelte van de race alle registers open en parkeerde zijn Porsche RS na 10 van de 30 minuten wedstrijd aan de leiding. Voor de derde plaats kregen we een mooie strijd voorgeschoteld tussen de Lotussen van Lebeau en François. Eerstgenoemde verslikte zich echter bij het aanremmen van de chicane en François nam dankbaar de derde plaats over. Ook Schippers, Van Ham en Van Sprundel leverden zwaar slag voor de vierde stek. Tot Jan Schippers de pits moest opzoeken wegens gebrek aan brandstof.
“Stomme fout”, aldus de Nederlander. “Gewoon vergeten bijtanken voor de wedstrijd. Ik viel terug naar de 22ste stek, maar kon toch nog terugvechten naar de zevende eindplaats”. Schippers werd trouwens in de pitlane afgevlagd toen hij in de laatste ronde terug de pits moest opzoeken met zijn dorstige Camaro. Van Sprundel kon Van Ham nog inpakken en pakte de vijfde plaats. De strijd voor de derde plaats was de mooiste van het weekend. Lebeau kwam terug in het spoor van merkgenoot François en beiden gingen meermaals zij aan zij door het kanaalgedeelte. In de voorlaatste ronde maakte Lebeau opnieuw een schoonheidsfoutje bij het uitkomen van de Jacky Ickx en meteen kon François een definitief gat slaan. Maar het duel tussen de Lotussen maakte het gat kleiner met de leidende Porsches waardoor zowel Moortgat als Van Elderen de rechtervoet beneden moesten houden. François kreeg de Porsches nog in het vizier en klokte in de allerlaatste ronde de snelste wedstrijdchrono. In de Klasse 1D kreeg de leidende Austin Healy van Hélène Dielen in het wedstrijdslot nog remproblemen en werd op de meet nog geklopt door de MINI van Bernard Dierick met amper……..16/1000 sec.

In de tussenstand van Klasse 1 (Historics) blijft Lotusrijder François aan de leiding voor merkgenoot Lebeau. De afwezigheid van Govaerts en een brandje aan de Porsche van Wydooghe zorgt ervoor dat Wymeersch (TVR), Matthieu (Triumph TR3) en Blommaert (Alfa Romeo) de voorlopige top 5 afsluiten.
In Klasse 2 (Classics) neemt evenwichtskunstenaar Van Sprundel het commando over van Schippers, terwijl Van Elderen na zijn off day in Francorchamps reeds opstoomt naar de derde positie op 6 punten van de leider. Dit heeft de huidige kampioen ook wel een beetje te danken aan de afwezigheid van De Weerdt, Van Mulders en Mouws die na Francorchamps binnen de top 5 toefden. Hendrickx klimt naar de vierde plaats terwijl Porsche-rijders Van Ham en De Weerdt een voorlopige vijfde plaats delen.
In Klasse 3 (Youngtimers) deelt Moortgat voorlopig de leiding met Mathay, terwijl D’Hooghe volgt op 3 punten van het leidende duo.

In the picture: Jan Schippers

De 46-jarige Nederlandse garagehouder Jan Schippers draait reeds een aantal jaren mee in Historic Omloop met een Chevrolet Camaro uit ’67. Schippers is één van de underdogs in het kampioenschap en koos voor de Classics, niettegenstaande hij met de Camaro ook in Klasse 1 kan uitkomen voor FIA-gehomologeerde Historics. De dikke V8 produceert een slordige 440 pk en heeft een gigantisch koppel van 650 Nm. Ook al gaat een 20% verloren via de overbrenging. Toch nog indrukwekkend voor een gewicht van 1150 kg.
“Ik draai graag mee met de dikke auto’s en amuseer me rot bij de Classics. Ik koos niet meteen voor de makkelijkste Klasse. De Porsche van Van Elderen is outstanding, maar enkele andere wagens zijn zéér aan elkaar gewaagd in Klasse 2”, doet de snelle Nederlander uit de doeken. “Vooral de duels met Freddy van Sprundel en Cor Van Ham zijn altijd zéér gesmaakt. Afgelopen weekend zaten we terug héél dicht bij elkaar, tot ik de pitlane moest opzoeken om bij te tanken. Tijdens de kwalificatie, waarin ik de vierde chrono algemeen reed en de pole veroverde in de Klasse 2, was een riempje van de servo stuk gegaan. Daardoor heb ik totaal vergeten om nog bij te tanken. Een vijfde plaats na de Porsches en de Lotussen had erin gezeten. Na een zware inhaalrace werd ik nog zevende algemeen en vierde in de Klasse. Van Sprundel komt nu aan de leiding met één punt voorsprong. Er is geen algemene rangschikking meer zoals in het verleden. Iedere Klasse levert aan het einde van het seizoen zijn kampioen af. Maar desondanks wordt er gestreden voor iedere plaats. Ook als liggen we aan de leiding in de Klasse. Een mooi resultaat algemeen geeft altijd méér uitstraling. We gaan ons nu terug opladen voor de volgende wedstrijd. Het wordt trouwens druk. Op 1 juni zijn we met het BRAVO Historic Championship terug actief op Circuit Zolder in het kader van de 45th Anniversary Races. Amper één week later rij ik tijdens de Go Fast X-Day opnieuw samen met Stephan Polderman de 500 km van Zolder voor de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup in de Renault Clio. Ik wil zelfs met de Camaro eens een wedstrijd rijden in Klasse 1 van de DSMEC”, besluit de man uit Sluis.

Méér info: www.bravo-racing.be

Bron: DSP,  VOF - Communication, Art & Support
Foto's: Foto Media Service




  

  




 

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
c7d7f2
Onthoud mijn gegevens!