Int. autosport nieuws: 'NIEUW SPRINT KAMPIOENSCHAP IN 2010?'




Als het van de constructeurs en de piloten afhangt krijgen we in 2010 opnieuw een nieuw en volwaardig sprint-kampioenschap  voor de kiezen geschoven. Een nieuw concept, waarbij de deelnemende merken vragende partij zijn en waarbij fun en spektakel de belangrijkste kenmerken zullen zijn. Een voorlopige kalender alsook sportief en technisch reglement zullen eerstdaags door de Vlaamse Autosport Federatie aan de RACB worden voorgelegd.

Om definitief groen licht te krijgen is het inderdaad nog even wachten op de goedkeuring van de RACB. Maar dat België behoefte heeft aan een nieuw spint kampioenschap is duidelijk, zeker nu er geen zekerheid meer bestaat aangaande de Renault Clio Cup in 2010. Komt daarbij dat met de nieuwe Belcar Endurance Championship en de BTCS de lat voor de beginnende piloten en teams op een behoorlijk hoog niveau ligt. Hier wil de Dunlop British Open een alternatief bieden.
De Dunlop British Open staat open voor alle wagens welke in UK gebouwd worden of waar een Engelse achtergrond van terug te vinden is.

Tevens werd er bij de opbouw van het concept zeer nauwlettend toegekeken dat deze Dunlop British Open op geen enkele manier concurrentieel kan worden met de bestaande nationale kampioenschappen, en dat de factor Fun en spektakel passen in het concept van SpeedWorld Promotion. “Dit was inderdaad één van de meest belangrijke facetten alvorens we over de cup zelf zijn beginnen denken. Hans Van de Ven en ik hebben een prima relatie en dat moet zo blijven. De RACB was op zoek naar een leuk sprint kampioenschap om zo tijdens de grote A-weekends wat meer afwisseling te bieden tussen Belcar en BTCS”, aldus Dries Heyman.

De echte reden om deze cup te organiseren moeten we echter zoeken in de Engelse fabrieken. “De Engelse wagens zijn inderdaad altijd wel iets speciaals. Hun super PK/gewichtsverhouding zet meerdere organisatoren dikwijls voor het voldongen feit dat ze dit type wagens dienen te weigeren. De Radical, Lotus Super 7, Westfield Aerorace 210 en Caterham zijn stuk voor stuk snelle Engelse pijlen waar geen enkele organisator raad mee weet.

“Klopt”, gaat Heyman verder. “Die mannen willen racewagens verkopen maar kunnen bijna nergens terecht. Honderden mensen in België hebben zo wel ergens een Engelse racewagen staan of dromen er van zich er één aan te schaffen. Maar als het gebruik zich beperkt tot een tripje in het weekend en verder veel opblinkwerk, dan is de lol er snel af. De markt om met deze wagens te racen op circuit is echt ongekend groot en dat blijkt ook uit de talloze aanvragen die reeds binnen komen bij Westfield. Ik ben er mij ten volle van bewust dat de RACB een kritische blik zal werpen op het feit dat we Saker en Ginetta op de lijst met toegelaten wagens hebben staan, maar beide merken willen gewoon proberen meer marktaandeel te verwerven op de Belgische markt. De Saker heeft in de Belcar Endurance Cup 2010 geen schijn van kans tegen de andere krachtigere GT’s, GT3’s en GT4’s. De Ginetta G50 in full spec. GT4-configuratie zal niet toegelaten worden in de Dunlop British Open, enkel een aangepaste klantenversie. Uiteindelijk geeft deze opstapformule de eigenaars van de wagens de mogelijkheid om later door te groeien naar bv de Belcar Endurance Championship, of, kunnen de eigenaars de wagens verhuren tijdens de raceweekends dat we niet samen rijden”
Het doel van de Dunlop British Open is in eerste instantie het grote publiek kennis te laten maken met de diverse Engelse merken en hun types. Als doelgroep hebben we de beginnende piloten voor ogen, voornamelijk te vinden binnen de bedrijven. In dat opzicht is het ook de bedoeling in de paddock een gemoedelijke sfeer te creëren waar niet alleen de hele familie terecht kan, maar waar er ook, net als op een golfterrein, informele businesscontacten kunnen gelegd worden.

De wagens, bijna allen straatgehomologeerd, kunnen zo aangekocht worden en ingezet in de Dunlop British Open. Een tripje in de week, een wedstrijdje in het weekend. Maar ook Leasing-formules of zelfs volledige “arrive and drive” formules zullen worden aangeboden. Kortom, dé formule om volgend jaar het Belgische racelandschap de nodige extra kruiding te bezorgen, zowel voor piloot als toeschouwer.
Nu enkel nog wachten op het groene licht van de federaties, en de pret kan beginnen!

Voorlopige aangevraagde kalender 2010
Maart (nog te bepalen)  Pers & trainingdags     240 min
April 9, 10, 11    Kick Off Zolder        3 x 20’
May 15,16    X-Day         3 x 20’
June 3, 4, 5, 6    12 Heures de Spa Francorchamps     3 x 20’
Juli 16,17,18   Zolder Super League     3 x 20’
August 18, 19, 21, 22   24 Hours of Zolder Zolder      3 x 20’
September 11, 12   Truck GP       3 x 20’
Oktober 23,24   Finale Race Assen        3 x 20’
Januari 2011/ 20,21,22,23 2010 Miles of Dakar (open wedstrijd)

Voorlopige toegelaten merken & types
Saker Sports Car   GT
     Sprint
Westfield    Aerorace 170
     Aerorace 210
     Sport 2000
     Sport Turbo
Ginetta    G40
     G50
Ultima    GT
Caterham    1.6 Ford Sigma
     Superlight 1.6 Sigma
     Superlight R300
     Superlight R400
     Superlight R500
Lotus    2-Eleven
     Exige
     Elise
     Evora
     Europa
Radical    SR4 Clubsport
     PR6 Prosport
     SR3 RS
Scotty’s    GT

Gechronometreerde vrije training op zaterdag als laatste 20’ van de dag. Vb. van 17.40 tot 18.00
Zondag 2 wedstrijden van 20’
Tijdens 24H Zolder, 1 Gechronometreerde vrije training op woensdag voor start van de verplichte nachttraining 24H, 2 wedstrijden van 20’ op zaterdag waarvan 1 na de warm up deelnemers 24H + 1 net voor vorming startgrid 24H
Bij de Dunlop British Open zijn de deelnemers niet verplicht deel te nemen aan de gechronometreerde vrije trainingen.
Startopstelling van de 1ste manche: 1ste wedstrijdweekend gebeurt door middel van chrono’s tijdens pers- & trainingsdag. Startopstelling van de 2de manche: 1ste wedstrijdweekend door middel van uitslag 1ste manche. Startopstelling van de volgende wedstrijden steeds op basis van de posities in de daarvoor verreden wedstrijd. Briefing zal plaats vinden op de dag van de wedstrijden.

Voor alle inlichtingen:
Organisatie: Belgian Race Invest – Dries Heyman (+32 474/95.23.86 – info@dunlop-british-open.com)
Marketing & promotie: Transporama Austria GmbH (info@transporama.be)














          













   



  


  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
110137
Onthoud mijn gegevens!