Int. autosport nieuws: 'Negatieve bilan voor Chris Mattheus & Gunther Raus'



Na een mooie seizoenstart in Francorchamps met een eerste podiumplaats is het duo Mattheus/Raus de twee daaropvolgende wedstrijden niet gevrijwaard gebleven van problemen. Tijdens de tweede race in het kader van de Belgian Race Kick Off kon de Porsche 997 met nummer 1 nog wat broodnodige punten sprokkelen na een inschattingsfout van het team tijdens een bandenwissel. Een week geleden moesten Chris Mattheus en Gunther Raus de handdoek werpen na allerlei technische tegenslagen.

De uittredende kampioenen waren als slecht aan het weekend begonnen toen Gunther zich één dag voor de wedstrijd ziek meldde. De Antwerpenaar is echter een doorbijter en was toch op de afspraak. Maar ondertussen had Chris toch voor een waardige vervanger gezocht om geen onnodige risico’s te nemen.

“Michaël De Keersmaecker was door het ontbreken van de MExT-Mosler stuurloos en was onmiddellijk bereid om in te springen”, steekt de Belgische Monegask van wal.
“Een nog bleke Gunther was wel aanwezig, maar was fysisch niet in orde en we wisten uiteraard niet hoe hij zijn stint (letterlijk) zou verteren. Na het mindere resultaat tijdens de Belgian Race Kick Off moesten we een goede prestatie neerzetten. Er werd wijselijk beslist om Gunther de start te laten nemen. Hij kon dan ook zelf beslissen hoelang hij in de Porsche zou blijven. In Michaël hadden we een blind vertrouwen. Ik heb samen met De Keersmaecker reeds enkele wedstrijden betwist in de G&A Mosler met ondermeer een podium tijdens de 24 Uren van Francorchamps als resultaat”.

Tijdens de kwalificatie die werd verreden op amper twee uren voor de wedstrijd werden geen onnodige risico’s genomen. De piste lag er immers doorweekt bij en een uitschuiver had mogelijks een vroegtijdig einde van het weekend kunnen betekenen. Met 1’53”662 draaide het trio exact dezelfde chrono als teamgenoten Bruynoghe/Van Beurden en kwamen zodoende uit op de 7de chrono algemeen en de 5de in Klasse 2. Een goede uitgangspositie voor de vier uur durende wedstrijd.

De weersomstandigheden werden er niet beter op en onder een kleine zondvloed werd het 48-koppig veld losgelaten. Gunther nam dus de start en kon zijn positie in het prille wedstrijdbegin behoorlijk handhaven. Maar reeds vroeg in de wedstrijd werd hij tijdens het dubbelen aangereden door een tragere deelnemer.
Meteen moest de Porsche naar richting pits met een platte band en wat carrosseriewerk. Het trio zag de bui reeds hangen. Met het mes tussen de tanden werd begonnen aan een inhaalbeweging maar even later moest het nummer 1 terug richting pits met een defecte aandrijfas. ‘Game over’ zou je dan zeggen.
Maar bij de eindafrekening kan ieder puntje tellen en het team verving de cardan in recordtempo. Het gelegenheidstrio dook naar de kelder van het klassement en hoopte stiekem op nog wat uitvallers. Maar ze moesten de kelk ledigen tot de bodem. Iets na halfkoers deed een defecte wiellager hen definitief de das om.
De Porsche 997 Supercup ging onder zeil en de piloten mochten hun wonden likken.   

             

“Deze wedstrijd was voor ons zeer belangrijk inzake de verdere afwikkeling van het kampioenschap”, gaat Chris Mattheus verder.
“We stonden op een voorlopige derde plaats en hoopten dat we op het einde van het seizoen het slechte puntensaldo van de tweede wedstrijd als verplicht schrapresultaat zouden kunnen inbrengen. Maar nu zitten we met een 0-score in de maag en zullen we de punten van de tweede race misschien nog hard nodig hebben. We vallen nu terug naar de zesde plaats in de tussenstand. Vanaf nu mag er tijdens de resterende vier wedstrijden niets meer misgaan. Vooral in Assen en tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder moeten we optimaal scoren omdat daar telkens dubbele punten te verdienen zijn. Assen ken ik nog van toen ik destijds met de Audi TT in de Belcar toefde. We verloren reeds twee veldslagen maar de oorlog is nog lang niet voorbij. Even doorslikken en ons focussen op de volgende wedstrijd die doorgaat op zaterdag 18 juli op circuit Zolder.  

















   



  


  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
b45600
Onthoud mijn gegevens!