Int. autosport nieuws: 'Interview met Didier Theys (Porsche RS Spyder Horag)'


“We kunnen om de LMP2-zege strijden”

Didier, je bent opnieuw van de partij in Francorchamps. Nog steeds met het Horag Team van Freddy Lienhard, maar met een splinternieuw prototype in de vorm van een Porsche RS Spyder en ook met een nieuwe ploegmaat, Jan Lammers. Een beter package dan in 2007?
“Inderdaad, ja. Op elke circuit zijn we 3 à 4 seconden sneller dan vorig jaar. Het Lola-prototype uit 2007 draaide al een tijdje mee. Onze Judd-motor, bijna standaard, liep op zijn laatste benen en we konden niet meer strijden met de beste LMP2’s.

Nu is de situatie omgekeerd. We hebben nu het beste prototype uit de categorie, wat tijdens de vorige race op Monza afgelopen zondag nog maar eens werd bewezen: de drie Porsches Spyder stonden op het podium.”
Vertel eens wat meer over je nieuwe speeltje.

Op welk gebied is hij beter dan de Lola van vorig jaar?
“De aërodynamische druk is zo fenomenaal en de wendbaarheid zo ongelooflijk dat we op kleine stratencircuits of heel technische omlopen met de LMP1’s kunnen strijden. Op snellere circuits als Spa is dat niet mogelijk, omdat we op de rechte stukken 12 km/u trager zijn dan grote prototypes, die dan ook ongeveer 100 pk meer onder = kap zitten hebben.”

Dit jaar is de LMP2 meer dan ooit van een hoog niveau. Welke ambities koester je voor de race in Spa?
“Minimum een podium, zoals vorig jaar. Ik denk dat we zelfs om de zege kunnen strijden, ook al beschikken niet over dezelfde middelen als een team als dat van Van Merksteijn. Ik heb cijfers van rond de vijf miljoen euro horen vallen voor de Nederlanders. Voor ons familieploegje van 12 personen op de races en met drie personen vast in dienst komen we nog niet eens aan de helft.”

Is Jos Verstappen de enige reden van het huidige niveauverschil tussen zijn auto en de jouwe?
“Ja. Hij heeft alles te winnen en niets te verliezen. Hij rijdt nog met de ingesteldheid van een F1-rijder. Tijdens de trainingen laat hij kwalificatiebanden steken, maar daar doen wij niet aan mee. Gelukkig is zijn teammaat heel wat minder snel, zodat ze niet onklopbaar zijn.”

Welke steun krijgen jullie van Porsche?
“Wat Porsche do= is fantastisch. Op hun klantenservice valt niets aan te merken, want ieder team heeft recht op een motoringenieur uit de fabriek, verder ook een data-analyst en met drie delen we een chassisverantwoordelijke.”

Zou het kunnen dat Porsche met deze proto’s in de toekomst een officiële terugkeer maakt in de Europese uithoudingsracerij?
“Eerlijk gezegd, ik denk het niet. Porsche wil een goed prototype ontwikkelen voor zijn klanten, volgens dezelfde filosofie als bijvoorbeeld in de GT3. Hun officiële aanwezigheid in de Verenigde Staten is vooral een marketingzaak, want Honda zet via Acura ook een fabrieksteam in. Bovendien is het evenwicht tussen de LMP1 en LMP2 er groter. In Amerika mogen we 25 kilogram lichter rijden, met tien liter brandstof meer. Daardoor kunnen de Porsches strijden met de Audi diesels, die door hun hogere gewicht in het nadeel zijn op de vele stratencircuits. Enkel een verandering in het reglement en een eventuele= eelname van een andere constructeur aan dezelfde categorie zou ze kunnen aanzetten om naar Europa te komen. Voor het ogenblik is dat echter niet nodig, want hun klanten rijden al voorin.”

Je rijdt nu al meer dan 20 jaar uithoudingsraces, zowat overal ter wereld. Was de endurance op ons continent er al ooit zo goed aan toe?
“Ik kan me niet herinneren dat ik al zo een goed gevulde paddock heb gezien, neen. Meer dan dertig proto’s op de startgrid, dat is iets wat je enkel tijdens de mooie jaren van Daytona zag. GT1 is echter, zoals overal, aan het afsterven, met maar drie of vier auto’s.”

Je hebt al gesteld dat het besturen van deze Porsche-proto je laatste grote uitdaging als rijder wordt. We mogen hopen dat je niet van plan bent om binnenkort de helm aan de haak te hangen?
“Neen, niet onmiddellijk. Laat ons eerst maar eens dit seizoen afwerken, kijken welke resultaten we kunnen behalen en dan over de toekomst nadenken. Als he= Horag Team even lang met zijn nieuwe Porsche blijft rijden als met de oude Lola, dan kan ik nog wel een tijdje doorgaan.”

Bron: Race Rally



  







  






  
    

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
c34ac6
Onthoud mijn gegevens!