Int. autosport nieuws: 'Go Fast X-Day - Circuit Zolder'



Grote diversiteit en een pak potentiële zegekandidaten

In het kader van de spectaculaire Go Fast X-Day krijgen we met de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup de derde race van het seizoen voorgeschoteld. De eerste twee wedstrijden gingen over respectievelijk 3 en 2 uur. Nu zijn we aanbeland bij de op één na langste wedstrijd van het seizoen, namelijk de BonGou 500 km van Zolder, een race over 4 uur. Voor volle tribunes zal Circuit Zolder opnieuw daveren op zijn grondvesten, zowel op, als naast de piste!

Als we de voorlopige deelnemerslijst overschouwen komen we tot de vaststelling dat niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup groeit. Ondermeer een Aston Martin Vantage V8, twee Ginetta’s G50 en een Lotus 2 Eleven zullen het peloton komen versterken naast de reeds gevestigde waarden. Het publiek zal kunnen genieten van 240 minuten “close racing” waar teamstrategie een bepalende rol zal spelen. Net zoals tijdens de Dunlop First Race zullen de teams immers rekening moeten houden met  2 verplichte pitstops. Een niet te miskennen onderdeel van “uithoudingswedstrijden”. In de Klassen 2, 3 & 4, een onderverdeling aan de hand van de cilinderinhoud, kregen we na twee wedstrijden reeds 15 verschillende wagens op het podium, en dit terwijl ook telkens andere winnaars op het hoogste ereschavot stonden. Kort samengevat: Het gaat er hard, spannend en vooral fair aan toe in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Een uitgesproken favoriet naar voor schuiven is dus uiterst moeilijk. Wat kan het publiek en een organisator nog méér wensen.

In Klasse 1 (+ 4501cc) krijgt de BMW GTR V8 van Neyens/Lamster eindelijk concurrentie van de Speedlover - Aston Martin Vantage N24, bestuurd door het trio Mattheus/Moonens/Redant. Deze Aston won enkele weken geleden in Monza nog met Jurgen Van Hover een manche voor de GT4 European Cup.

Klasse 2 (3500 tot 4500cc) of Porsche-land kreeg tijdens de tweede wedstrijd het gezelschap van de Ultima van Belgium Racing die meteen ook de pole voor zijn rekening nam. Op het einde van de race verloor deze echter het linker achterwiel en zodoende ook een vrijwel zekere podiumplaats. Derdaele zal méér dan waarschijnlijk het stuur van de Ultima delen met Verhoeven en/of Empsen. In de leidende BonGou Speedlover-Porsche krijgt Van Uytsel terug het gezelschap van Van Beurden die zijn zitje in de vorige wedstrijd afstond aan Jean-Pierre Verhoeven. De oppositie zal terug niet mals zijn en de top in Klasse 2 leunt héél dicht bij elkaar aan. First Motorsport, winnaar in Francorchamps, wil zijn slechte ervaring tijdens de Belgian Race Kick Off snel vergeten en viseert opnieuw de leidersplaats. Jeuris/Vetters volgen momenteel op 3 punten van de leiders. Maar ook de familie Raus, die de Belgian Race Kick Off achter zijn naam schreef, volgt op amper 4 punten van stalgenoten Van Beurden/Van Uytsel. Verder zeker niet te vergeten is de Porsche 996 GT3 RS van JD Competition by Astromega. De Laet en Vollebergh betraden de arena pas tijdens het tweede treffen, maar scoorden sterk met de tweede plaats. Voor de BonGou 500 km van Zolder krijgen ze het gezelschap van de supersnelle Tim Verbergt. Nog enkele kansmakers op een podiumplaats is het Speedlover-armada met Porsches voor De Coster/Van Loo/De Vocht, Van Audenhove/Cracco en Gevers/Tavernier, aangevuld met vader en zoon Van Rompuy (First Motorsport), De Coster/Brody (Albert Motorsport), Van Roy/Poncelet (ProSpeed Competition) en PDG Racing die De Groote/De Cooman afvaardigen. Last but not least is er de komst van KS Motorsport met twee Ginetta’s G50. Eén geëvolueerd exemplaar voor het duo Vanbellingen/Vandermaesen en een GT4-versie voor invoerder Benny Smets en Walter Cleynhens. KS Motorsport en invoerder Benny Smets kiezen voor de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup om de wagens in de kijker te laten rijden. De Ginetta G5O is een snelle bolide met goede rijdersduo’s. Zij zouden wel eens aangenaam kunnen verrassen.

Ook Klasse 3 (2500 tot 3499cc) wordt een exoot rijker. De AD Sport-Lotus 2 Eleven van Bruynoghe/Steegmans zal een aërodynamische metamorfose ondergaan en lager worden geplaatst dan volgens de GT4-normen. Het is momenteel nog een beetje koffiedik kijken betreft de nieuwkomer, maar de Lotus kan ongetwijfeld sterk uit de hoek komen. In ieder geval een potente concurrent erbij voor de BMW-vloot en de Mazda RX7 van de familie Van Herck. De Mazda, die tijdens de eerste wedstrijd de concurrentie letterlijk wegblies, moest tijdens het tweede treffen de handdoek gooien wegens een defecte rotor. “Dit heeft te maken met het feit dat we, in tegenstelling tot de wedstrijd in Francorchamps, niet met de tanktoren mogen werken”, sakkerde een ontgoochelde Wim Van Herck achteraf. “Je moet weten dat de wankel (het type motor van deze Mazda) een tweetaktmotor is. Bij de baanversie zuigt die zijn olie op vanuit de carter. Bij een competitiemotor moeten we de benzine zelf mengelen met olie. De verhoudingen moeten minuscuul kloppen. Als we in Zolder moeten tanken aan de pomp, moeten we zelf manueel olie toevoegen tijdens de pitstop. Een slechte mengeling of verhouding zorgt automatisch voor een breuk van de motor. Met de tanktoren daarentegen kunnen we op voorhand alles mengelen met de juiste verhoudingen. Indien we geen oplossing vinden verwacht ik terug problemen”.
Momenteel staat de BMW M3 van de broers Werckx riant aan de leiding, maar voor de tweede plaats is het drummen geblazen. De BMW’s van De Doncker/De Neef, Brinkmann/Jakobs, Beliën/Cuyvers, Van de Water/Dierckx, Franssen/Franssen en de Mazda van Van Herck staan amper met twee punten van elkaar gescheiden. We mogen ons dan ook aan een bitsige strijd verwachten. Vooral de BMW 120 diesel van Beliën Motorsport, uitgevallen in Francorchamps en winnaar op Circuit Zolder wil een vervolg breien aan de goede prestatie op het Limburgse asfalt. Van de Water/Dierckx blijven met de BMW E30 M3 zweren bij Klasse 3, niettegenstaande hun overwinning in Francorchamps in Klasse 4 met deze wagen. “Vanaf het weekend van de 24 Hours of Zolder komen we met de BMW Z3 Coupé en we willen op die manier reeds punten sprokkelen in Klasse 3. We gaan  wel voor de 500 km. van Zolder de 2.3l-motor vervangen door een 2.5l-exemplaar”, aldus Ron Van de Water van G&R Motorsport. Bij MSE heeft men druk moeten sleutelen om de BMW 1M GTR van Frank Jennen terug rijklaar te krijgen na een zware aanrijding tijdens een donderdagse training. Verder verdwijnt de Compact van Van Manshoven/Cassiers van het toneel en wordt vervangen door de ex-Jennen 1-serie, die net als het gele exemplaar wordt voorzien van een indrukwekkende uitbouwkit. Nog bij MSE is Peter Beckers vlijtig aan de slag een BMW 1 Coupé op te bouwen. MSE wil deze wagen competitief aan te start krijgen tijdens de wedstrijd in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder.

In Klasse 4 ( 1300 tot 2499cc) tenslotte krijgt ‘lonesome cowboy’ Herman Servranckx versterking van Eric Crabbe en Patrick Michiels. Servranckx haspelde de eerste twee wedstrijden alleen af en is actueel leider. Volgens het reglement mag een piloot echter niet méér dan drie uur in de wagen toeven. Meteen de reden waarom de Clio-rijder noodgedwongen moest uitkijken naar bijkomende piloten voor deze 4-uurs race.
Op drie punten volgt momenteel de G&R Motorsport BMW E30 M3 van Beyers/Geelen/Deckers. G&R Motorsport zet trouwens nog een Porsche 944 (2499cc) in voor  het trio Serge Istas/Jasper Dierckx/Gerard van der Sluis. Een voorlopige veilige derde plaats is er voor de Traxx Racing-Clio met Voet/Van den Broeck die 11 punten voorsprong telt op de Nederlandse Clio van de snelle formatie Polderman/Schippers. De rest van het peloton hangt héél dicht bij elkaar. Enkele van deze teams hebben reeds een 0-resultaat achter hun naam staan en azen uiteraard op revanche. Dan denken we vooral aan de Clio van Dodemant/Lefebre, de Mégane van Van de Casteele/Vermeeren, de MINI’s van A+ Racing met Van de Plas/Van den Haute (2de in de openingsmanche) en Peeters/Beckers. Verder is het nog uitkijken naar de supersnelle Audi TT van BTS Racing. In optima forma is deze Audi TT een te duchten favoriet in Klasse 4.


De Go Fast X-Day op zondag 8 juni,  is een familiedag op Circuit Zolder waarin spektakel hoog in het vaandel wordt gedragen. Naast de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup zijn er ook de Superbikes met deelname van Werner Daemen. Daarnaast ook demonstratie van stuntrijder JP Goy van ondermeer Batman & James Bond, Precision Driving met Paul Swift, Basejumping, Temptation Car Wash, driften en onze Kids Zone.

Méér info, timing & tussenstanden op www.dunlopendurancecup.be
Inkom Go Fast X-Day: 10 Euro

  


  

  




 
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
c8f804
Onthoud mijn gegevens!