Int. autosport nieuws: 'BERNHARD TEN BRINKE KIJKT MET GEMENGDE GEVOELENS TERUG NAAR SPA-FRANCORCHAMPS'



SPA-FRANCORCHAMPS, 04 MEI 2008 – Met ups en downs verliet Bernhard ten Brinke het circuit van Spa-Francorchamps (België), waar afgelopen weekend de seizoensopener van de 2008 Eurocup Mégane Trophy op het programma stond. Na een ijzersterke kwalificatiesessie waarin de Nederlander tweemaal van de derde plaats vertrok, waren de resultaten uiteindelijk teleurstellend. In de eerste race eindigde de inwoner uit Zeddam als zevende, terwijl een klapband in de afsluitende manche een abrupt einde maakte aan zijn weekend. Na twee verreden races staat de rijder met startnummer 7 op de negende plaats met 4 kampioenschappunten.

VRIJE TRAININGEN + KWALIFICATIES:
Op vrijdag stonden twee vrije trainingen van ieder een uur op het programma. Ten Brinke, die voor het vierde jaar aan het spectaculaire Europese toerwagenkampioenschap begon, zat meteen in het juiste ritme. Samen met de andere topfavorieten Fabrice Walfish (Oregon Team) en Michaël Rossi (TDS Racing) was de ondernemer in de eerste 35 minuten continu in de top drie terug te vinden. Tegen het einde van de sessie ging hij met nieuwe banden naar buiten, maar kwam niet aan de snelle tijden. Hij moest genoegen nemen met de achtste positie. Doordat het in de middag kortstondig had geregend, begon Ten Brinke met regenbanden aan de tweede training. Toen de baan grotendeels was opgedroogd, zocht hij met slicks opnieuw de rempunten van het 7 kilometer lange circuit op. Hij liet in de middensectoren net iets te veel tijd liggen, waardoor hij de collectieve trainingsessies als achtste afsloot.

De kwalificatie op zaterdagmorgen begon hectisch. Wim Beelen, die de wagen van Ten Brinke probeerde te volgen, ging er bij het opgaan van Eau Rouge in de tweede ronde keihard van af en zorgde voor de eerste rode vlag situatie. Nadat de sessie weer werd hervat, besloot Ten Brinke de kwalificatie met Rossi te doen. Hij probeerde de snelle Fransman te volgen, totdat Ralph Meichtry zich ermee ging bemoeien. De rijder van Race Performance probeerde eveneens te profiteren van de slipstream bij Rossi, maar verloor ook bij Eau Rouge de controle over zijn bolide. Nadat alle brokstukken waren opgeruimd, zette Ten Brinke de achtervolging in bij de rijders van Tech 1 Racing. Hij kreeg uiteindelijk een goede sleep en eindigde de eerste kwalificatie uitstekend als derde. Zijn op één-na-snelste tijd was zelfs goed voor een tweede plek, maar doordat hij de witte lijn bij Eau Rouge had gepasseerd, werd zijn snelste tijd afgenomen. Een derde plaats was opnieuw zijn deel.

RACE 01 + 02:
In de openingsrace van het nieuwe seizoen kwam Ten Brinke redelijk uit de startblokken. De rijder van Equipe Verschuur 1 behield zijn positie, totdat hij door een gele vlag situatie bij Eau Rouge van zijn gas ging en prompt twee plaatsen moest prijsgeven. Achter koploper Rossi zat Ten Brinke in een grote groep met Martin, Enjalbert, Kuppens, Hirschi, Walfisch en Chéruy. Ten Brinke moest de groep echter tijdelijk laten gaan toen hij zich verremde bij de Bus Stop chicane. Nadat de rijder met de knaloranje Renault Mégane weer een aantal rijders wist te verschalken, kwam hij als zesde naar binnen voor de verplichte pitstop. Deze duurde een paar seconden te lang, waardoor hij een plek verloor. Na zestien ronden kwam hij als zevende over de meet.

In de tweede race op zondagmiddag kwam Ten Brinke goed van zijn plek. De 30-jarige coureur zat polesitter Rossi op de hielen, totdat de Fransman het gat in de eerste bocht dichtgooide. In het gevecht om de tweede plaats had Ten Brinke het flink aan de stok met Enjalbert, waarvan Hirschi and Maxime Martin wisten te profiteren. Ten Brinke kwam uiteindelijk als vierde de derde bocht door. Toen hij daarna nog een paar plaatsen verloor besloot Ten Brinke en zijn team om de pitstop tot het allerlaatste moment uit te stellen. Deze gok pakte goed uit want toen iedereen reeds zijn stop had gemaakt, nam Ten Brinke in ronde 10 brutaal de leiding in de wedstrijd over. Niet veel later ging ook hij naar binnen voor de pitstop. Hij team liet hem echter iets te lang pitten, waardoor hij kostbare plaatsen moest inleveren. Twee ronden na zijn pitstop maakte een klapband een abrupt einde van zijn race.

BERNHARD TEN BRINKE: “Ik heb op Spa-Francorchamps één van mijn beste kwalificaties gereden, maar wist ik de stijgende lijn in de races helaas niet door te trekken. De eerste race begonnen veelbelovend, maar ik maakte teveel onnodige fouten waardoor ik als zevende ben geëindigd. In race 2 raakte mijn linker achterwiel te zwaar belast en moest ik met een technisch mankement opgeven. Ondanks dat de snelheid gedurende het weekend aanwezig was, is dit een slecht begin van het nieuwe seizoen. Mijn doelstelling is om dit jaar in de top drie te eindigen en wellicht nog iets meer. Ik hoop in de volgende races op Silverstone de draad weer op te pakken en voor een top drie positie te gaan!”

UITSLAG RACE 1, EUROCUP MÉGANE TROPHY, SPA-FRANCORCHAMPS, 03 MEI 2008:
01. Michaël Rossi, TDS, 16 ronden in      41:21.625
02. Matthieu Cheruy, Tech 1 Racing, 1      + 00.171
03. Jonathan Hirschi, Tech 1 Racing, 2      + 03.304
07. BERNHARD TEN BRINKE, EQUIPE VERSCHUUR 1,    + 28.015

UITSLAG RACE 2, EUROCUP MÉGANE TROPHY, SPA-FRANCORCHAMPS, 04 MEI 2008:
01. Michaël Rossi, (TDS), 16 ronden in      41m07.914s
02. Dimitri Enjalbert, (Tech 1 Racing),      + 03.519
03. Matthieu Cheruy, (Tech 1 Racing),      + 04.175
DNF. BERNHARD TEN BRINKE, EQUIPE VERSCHUUR 1,  + 05 RONDEN 


Meer info: www.equipe-verschuur.nl 

Bron: Insight F1 Motorsport Report namens Mike Verschuur






  



Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
8c2406
Onthoud mijn gegevens!