GT nieuws: 'Chris Mattheus tevreden ondanks probleemrijke wedstrijd'



Afgelopen zondag was Chris Mattheus, samen met zijn vroegere collega’s Bert Redant en Werner Moonens, actief in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup met de Aston Martin Vantage N24 GT4 uit de stal van Speedlover.
Het werd geen probleemloze uitstap voor de Monegask en zijn kornuiten. Vooral de remmen van de Aston Martin waren een pijnpunt tijdens de 500 km van Zolder die werd afgevlagd na iets méér dan 4 uur wedstrijd. Het trio finishte op de 20ste plaats, maar er ging nogal wat tijd en een tiental plaatsen verloren in de pitlane.

Chris Mattheus: “De Aston Martin is een hele fijne en comfortabele wagen om te besturen. Maar het is wel even wennen met het schakelsysteem aan het stuur. Net zoals bij de Ferrari 430 en de Lamborghini Gallardo is er geen koppelingspedaal. We konden de wagen niet op voorhand aan de tand voelen waardoor we pas tijdens de kwalificaties voor het eerst onze bips in het kuipje konden schuiven. Onze chrono’s waren tijdens de wedstrijd trouwens vlugger dan tijdens de kwalificatie die een achttiende startplaats opleverde. De strategie was voorzien op twee pitstops”.

Bert Redant nam de start en na éér uur wedstrijd toefde hij reeds in 11de positie. Hij bleef door een dubbele ‘code 60’ iets langer op de piste dan voorzien. Na 90’ gaf Bert het stuur door aan Werner Moonens die even later terug kwam pitten met remblokken die volledig waren opgesoupeerd. De Aston is een zuivere GT4-wagen en beschikt dus niet over een centrale wielmoer wat extra tijd in beslag neemt. Met nieuwe remblokken ging Werner terug de piste op en zat ongeveer 75’ in de wagen. Er restte Chris Mattheus dus nog een dikke 75’ minuten wedstrijd. Maar even later moest ook hij terug de pits in voor nieuw remschoeisel.

“Bij het opschakelen en het afremmen hoorde ik bovendien steeds een schurend geluid en voelde dat er iets niet in de haak was met de wagen”, Gaat Mattheus verder.
“We hebben de wedstrijd kunnen uitrijden, maar niet in optimale omstandigheden. Achteraf bleek dat de motorsteunen waren gebroken en de motor constant een speling had van een kleine 10 cm. De wagen heeft echt potentieel en we hebben ons ferm geamuseerd. Maar je voelt dat de Aston Martin in zijn huidige GT4-configuratie gemaakt is om korte sprints te rijden. De wagen weegt 1400 kg. en door het schakelsysteem waarbij de elektronica weigert als je iets te vroeg terugschakelt, worden de remblokken en de schijven extra belast. Harder remschoeisel is dan ook aangewezen bij uithoudingswedstrijden met een dergelijke wagen. We stonden in totaal méér dan 17 minuten stil. In theorie en zonder problemen moet dit kunnen in een kleine 4 minuten met twee pilotenwissels zoals voorzien. Als ik dan de verloren tijd optel in het klassement, hadden we rond de 10de plaats kunnen eindigen. Ik ben tevreden dat ik nog eens kon samenrijden met mijn oude teamgenoten en het verhaal is zeker voor herhaling vatbaar. Maar daaromtrent is nog niets zeker. Ik moet wel de organisatie feliciteren met hun kampioenschap. Je voelt dat dit mensen zijn die zelf ook aan competitie deden en de noden van de piloten en sponsors kennen”.

Teameigenaar André van Hoof was formeel na de wedstrijd: “We waren zelf verrast over de felle slijtage van de remblokken. We hebben trouwens nog nooit een uithoudings-wedstrijd gereden in dergelijke warme weersomstandigheden. De mensen van Mosa Frein waren ter plaatse en gaan een oplossing zoeken voor de komende 24 Hours of Zolder. Circuit Zolder is zoals geweten een remmenvreter. En een wagen van 1400 kg. die amper op de motor kan remmen is te zwaar voor het materiaal waarmee we het tot hiertoe moesten stellen. Wat de motorsteunen betreft was het probleem reeds gekend bij Aston Martin die me trouwens bevestigde dat deze problemen zich reeds voordeden bij straatversies en er momenteel een nieuw versterkt type op de markt is”.


Bron: Peter De Sonville (www.dsp-vof.be )
Foto: Foto Media Service


   

  

  

  



  


 
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
6248ab
Onthoud mijn gegevens!