GT nieuws: 'Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck 2008 - Tevreden ondanks een mogelijke vijfde plaatsr'



Tevreden ondanks een mogelijke vijfde plaats

Tevreden gezichten in de box van Scuderia Monza na afloop van het derde weekend van het Belgian GT Championship. De broers Thiers, Scuderia Monza en Oosterlinck Motorsport hebben getoond wat ze in hun mars hebben en de rest van het kampioenschap ziet er bijgevolg veelbelovend uit.



Frank Thiers:
“We hebben een goede wedstrijd gereden, maar onze strategie klopte niet helemaal. Hans is gestart met een lichte wagen en op nieuwe banden. Bijgevolg moesten we na 40 minuten wedstrijd reeds de eerste van de twee verplichte pitstops doorvoeren. We moesten de tank volgooien en dat vertaalde zich in een vrij lange pitstop. Met een volle tank en op oude banden raakte ik moeilijk in het ritme en draaide constant chrono’s van 1’37”. Iets te traag. Na mijn stint van 60 minuten is Hans dan nog vertrokken op nieuwe banden en terug met een lichtere wagen. Een spijtig voorval is wel dat we een stop & go aan ons broek kregen omdat Hans te snel door de pitlane fietste. Ondanks een mooie 7de plaats hadden we zonder die bestraffing een 5de plaats kunnen veroveren. Maar we zitten momenteel nog in een ontwikkelingsfase waarin we enorm véél opsteken naar de toekomst toe. We hebben nog niet veel testwerk achter de rug en daar gaan we ons nu op toeleggen. De tank volgooien bvb was niet nodig geweest voor de tweede stint. Daardoor is de wagen te zwaar en gaan de banden en de remmen meer afzien. Allemaal kleine details waaraan we moeten werken voor de toekomst. Maar we zitten op de goede weg. Onze chrono’s zijn bevredigend. Als we deze vergelijken met de GT3 van vorig seizoen, stonden we telkens binnen de top 4 op de startgrid en onze snelste chrono in wedstrijd was toen goed voor tweemaal de besttijd algemeen. De GT3 is dus een pak sneller geworden en de balance of power heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Maar liefst acht wagens en vier merken reden tijdens de kwalificaties binnen dezelfde seconde. Hadden we een seizoen eerder in de GT3 gestapt, dan stonden we nu reeds een pak verder. Ondanks het feit dat we nu nog volop de wagen aan het ontwikkelen zijn en nog steeds rijden volgens de set up van Kessel Motorsport komen we toch reeds in aanmerking voor een top 5”.

Ondanks de knappe chrono’s blijven de Thiersen de mannen van de lange adem. Tijdens de 24 Hours of Zolder willen ze absoluut schitteren. Maar eerst moeten ze nog richting Francorchamps tijdens het vierde weekend van het Belgian GT kampioenschap voor terug twee wedstrijden over 60 minuten. Daarna zullen Hans en Frank, samen met broer Kurt en Guy Van Mol aan de aftrap komen van de 24 Hours of Francorchamps. Een ideale opwarmer voor de piloten en het team om dan met zéér grote ambitie de 24 Hours of Zolder aan te vangen.

Ondertussen is men druk bezig om de witte Ferrari terug op zijn poten te zetten na de zware crash in Dijon. Met welke wagen men aan de start komt de volgende wedstrijden is nog niet zeker.

“We beschikken dan over twee exemplaren. Maar we hebben toch de indruk dat de witte Ferrari iets sneller is dan het rode exemplaar. Met onze eerste wagen konden we 600 toeren hoger klimmen en hij is ook 13 kg. lichter. Wat de komende sprintraces zullen brengen op Spa-Francorchamps is nog een beetje koffiedik kijken. We moeten nog een pak trainingskilometers afhaspelen en een goede set up vinden. Maar wat betreft de komende etmaalraces in Francorchamps en Zolder zullen we niet moeten onderdoen. Vooral de mecaniek van de Ferrari is héél betrouwbaar. De motor draait in GT3-configuratie probleemloos 200 uren op de testbank zonder breuk. Je voelt gewoon dat de motor niet overpowered en dus héél betrouwbaar is. We hebben er dan ook alle vertrouwen in”, besluit Frank Thiers.

Meer info! www.niels-lagrange.be

Bron: Peter De Sonville (dsp.vof) / Foto's: Foto Media Service



  



  






  
    
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
1c2692
Onthoud mijn gegevens!