GT nieuws: 'Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck 2008 - Ook A+ Racing slachtoffer van sabotage?'



De euforische stemming na de pole van Jeffrey Van Hooydonk op zaterdag, sloeg op zondagnamiddag om in ongeloof en verstomming binnen het team van A+ Racing. Na de sabotage op de Moslers van Gravity Racing tijdens de nacht van zaterdag op zondag is vermoedelijk ook A+ Racing het slachtoffer geworden van één of meerdere vandalen. Na een grondige analyse van het weekend valt in ieder geval de puzzel in mekaar bij A+ Racing.

Bij de warm-up en voor de start werden de beide Vipers van A+ Racing gevuld met benzine die in een gesloten bestelwagen was opgeslagen in jerrycans. Nadien heeft het team de tanktoren gevuld voor het bijtanken tijdens de wedstrijd. Op tactisch vlak had men bij A+ Racing een goede strategie bedacht. Van Hooydonk vertrok met 50 liter benzine aan boord. Met een lichtere wagen, waardoor ook de remmen en banden minder worden balast, kon Jeffrey een fantastische eerste stint afhaspelen. Hij kon een kleine kloof slaan met de concurrentie en de Viper in leidende positie doorgeven aan Robert Dierick. Toen pas werd de tank vol gegooid via de tanktoren. Een 15-tal minuten later merkte Robert dat de wagen vermogen verloor en kwam binnen om ergere schade te voorkomen. Ondertussen was ook Tom Van de Plas komen pitten met de tweede Viper en kreeg Wim Lumbeeck na een kwartier identiek dezelfde problemen. De mecano’s begonnen hun zoektocht en kwamen tot de bizarre vaststelling dat beide motoren met een identieke breuk vertoonden aan de 10de cilinder.

Teammanager Frank Thuriaux: “Met de wetenschap in het achterhoofd wat er bij Gravity Racing afgelopen weekend is gebeurd en wetende dat je in de nieuwe boxen, waarin Gravity en A+ stonden, van de ene naar de andere box kan klauteren, is het een klein kunstje om meerdere teams te saboteren. Gezien het feit dat noch tijdens de kwalificaties, de warm-up als de eerste stint niet het minste probleem opdook, gaan we er vandaag van uit dat er mogelijks geknoeid is met de tanktoren. Net zoals Gravity Racing hebben we een PV laten opstellen door de politie en daar bovenop nog een gerechtsdeurwaarder laten komen om alles te verzegelen en een staal te nemen van olie en benzine. De uitslag van de analyse zal nog enkele dagen op zich laten wachten. We weten dat het quasi onmogelijk zal zijn om een dader te vinden. Maar bovenop deze zware kostenlast die momenteel nog niet was gebudgetteerd, moeten we tegenover de piloten, sponsors, supporters, enz. toch kunnen aantonen dat A+ Racing hier recht in zijn schoenen staat en het slachtoffer werd van een stelletje onverlaten”.

Ook op sportief vlak is dit een dikke streep door de rekening van A+ Racing. Jeffrey Van Hooydonck reed op zaterdag de snelste chrono ooit met een GT3 op Circuit Zolder en zorgde voor de eerste pole van een Viper in het Belgian GT Championship. Een eerste overwinning zat er door voormelde omstandigheden niet in.

“Maar we laten de koppen niet hangen”, besluit een strijdlustige Frank Thuriaux. “We gaan nu vroeger dan voorzien beide motoren laten reviseren. Dit was gepand voor de 24 Hours of Zolder. Maar gezien de omstandigheden kunnen we nu zelfs overwegen om met nieuw materiaal richting 24 Hours of Francorchamps te trekken waarvoor we nog enkele piloten zoeken”.
 
www.aplusracing.be

Bron: Peter De Sonville (dsp.vof) / Foto's: Foto Media Service


  

  



  






  
    
  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
d620a8
Onthoud mijn gegevens!