GT nieuws: 'BELGIAN GT CHAMPIONSHIP 2007 - REVIEW JOS MENTENRACE ONE AND TWO – ZOLDER'



Op de vooravond van de eerste meeting van het Belgian GT Championship MVD 2008 zijn Jos Menten en Belgium Racing tot een akkoord gekomen. Het Limburgse team zet een Dodge Viper Competition Coupé in voor Patric Derdaele en Laurent van Moerkerke, maar laatstgenoemde moet de seizoensopener missen wegens familiale omstandigheden. In de eerste wedstrijd sleepten Menten en Derdaele een tiende plek uit de brand. De tweede race leverde het duo een negende plek op.

Voor Jos Menten zijn het dus de eerste wedstrijden van het seizoen: "Het is belangrijk dat ik kilometers kan maken. Ik zou graag opnieuw aan de start van de 24 Heures du Mans staan. Verder wil ik ook graag enkele andere endurance-wedstrijden afwerken. Over de plannen kan ik nog niet uitwijden, maar we werken hard aan een evenwichtig programma, dat mij ook toestaat om op professioneel vlak actief te blijven. Ik ben blij dat ik aan de start sta van de eerste Belgian GT-races. Het Belgian GT Championship heeft een mooi platform, met een leuke waaier aan wagens. Vergelijk maar eens met andere nationale kampioenschappen, en je zal zien dat België een mooie grid neerzet. Ik kijk alvast uit naar de races van zondag. Als het droog blijft zit een podiumplaats er waarschijnlijk niet in, maar wie weet kunnen we voor een verrassing zorgen als het gaat regenen..."

De vrije trainingen worden op vrijdag verreden op een droge piste. Na afloop toonde Menten zich niet meteen tevreden van het weggedrag van het Amerikaans addergebroed: “De auto ligt slecht op de baan. De hele afstelling ligt overhoop. Het team heeft de wagen pas drie weken geleden ontvangen en we hebben nog veel werk voor de boeg”, aldus de piloot uit Haelen. Derdaele en Menten sluiten de trainingen af als elfde.

De eerste kwalificatie begint veelbelovend, wanneer Jos Menten met de Dodge Viper Competition Coupé de top-10 induikt: “Ik zat in een goed ritme. Mijn chrono was goed voor de achtstebeste tijd. Naar mijn gevoel kon ik nog een tikkeltje sneller. Daarop besloot het team me nog even buiten te laten. Maar toen ik in de Kanaalbocht gehinderd werd, wist ik dat een tijdsverbetering onmogelijk was. Ik liet het tempo zakken en reed richting Sacramentsheuvel, toen ik plots het stuurwiel in mijn handen had. Om één of andere reden was het stuurwiel losgekomen, waarna ik de bandenmuur inging.”

De Viper raakte vooraan zwaar beschadigd en kon niet deelnemen aan de tweede kwalificatiesessie. De troepen van Belgium Racing hebben zaterdagnacht hard doorgewerkt om de wagen klaar te krijgen voor de eerste race op zondagmorgen. De start werd gegeven op een natte piste en dat maakte de uitdaging des te groter: “Ik wilde naar de startopstelling rijden, maar ik voelde dat er iets mis was. Een achterwiel was niet goed vastgezet. Ik keerde terug naar de pits en toen ging het licht aan het einde van de pitstraat op rood. We moesten de race dus starten van uit de pits. Voor mij stond een tragere BMW, waardoor we heel wat tijd verloren op de voorliggers. Na een wedstrijd vol animo konden Patric en ik uiteindelijk nog als tiende onder de zwart-wit geblokte vlag duiken. Zonder de start uit de pitlane had er ongetwijfeld meer ingezeten”, klinkt het bij Jos Menten.

Voor de start van de tweede race gingen de hemelsluizen opnieuw open: “Patrick wilde naar de startgrid rijden, maar werd door de standcommissarissen tegengehouden. Achteraf bleek het een foute beslissing te zijn, die ons heel wat plaatsen heeft gekost. Toen Patrick bij het veld aansloot, nadat de start gegeven was, had hij een achterstand van 17 seconden. Na onze fantastische inhaalrace, waarin ik leuke gevechten had met de Scuderia Monza Ferrari en de Sport Garage Ferrari, eindigden we op 17 seconden van de vierde plaats algemeen – derde plaats in de klasse. Vierde of negende… een wereld van verschil. Voor het team van Patric is dat natuurlijk een bittere pil om te slikken… zeker na het harde werk van de meccano’s, die gezwoegd hebben om de wagen klaar te krijgen”, sluit Menten af.

Bron: Media Jos Menten


  

  




 
   

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
254d88
Onthoud mijn gegevens!