F3 / Formule Renault nieuws: 'GOED BEGIN EINDIGT VOOR VAN AMERSFOORT RACING LETTERLIJK EN FIGUURLIJK IN HET WATER OP HOCKENHEIM'



HUIZEN, 17 JUNI 2008 – Van Amersfoort Racing beleefde een hectisch raceweekend in de ATS Formule 3 Cup races op Hockenheim (Duitsland). Het team uit Huizen begon de kwalificatie voortvarend door de eerste poleposition van Laurens Vanthoor. Rahel Frey bleef steken op de tiende plaats. In de tweede sessie ging het mis toen beiden door toedoen van een rode vlag situatie geen tijd konden neerzetten. Verkeerde keuzes van een rammelende wedstrijdleiding speelden hier mede debet aan.



In de eerste race leek Vanthoor op weg naar zijn eerste overwinning, maar moest hij door schade opgeven. In de laatste manche vocht hij zich in de regen naar voren en eindigde hij op de zevende plaats. Frey moest genoegen nemen met een elfde en achttiende stek. Ze pakte wel een punt door in race 2 de snelste raceronde neer te zetten. Stef Dusseldorp en Nigel Melker beleefden hun avonturen in de NEC Formule Renault 2.0 op Alastaro (Finland). In een troosteloze ambiance eindigde Dusseldorp de races als vierde en negende. Melker moest de eerste race nog voortijdig verlaten, maar revancheerde zich met een achtste plaats in de afsluitende manche.

ATS FORMULE 3 CUP
In de kwalificatie van zaterdag koos Vanthoor als laatste het asfalt en zette de snelste tijd van iedereen neer. Dit betekende niet alleen de eerste poleposition in zijn carrière, maar tevens de eerste pole voor Volkswagen in deze cup. Frey noteerde in haar eerste sessie een tiende tijd. Ook in de tweede sessie gingen Vanthoor en Frey laat naar buiten. De sessie nam een dramatische wending aan, toen de wedstrijdleiding besloot om de tijdtraining door een crash definitief stil te leggen. Vanthoor en Frey belandden hierdoor in het achterveld. In de race op zondag kwam Vanthoor goed weg en pakte hij een voorsprong op de rest. In de eerste bocht van ronde 2 pushte hij te hard en kwam in aanraking met een pion, waarbij de voorvleugel werd beschadigd. In het duel met Nilsson beschadigde hij de voorwielophanging en moest de strijd staken. Frey reed een onopvallende race en finishte als elfde. Vlak voordat men aan de verplichte opwarmronde van race twee begon, kwamen de eerste regendruppels naar beneden vallen. Tijdens de formatieronde ging het steeds harder regenen, zodat de wedstrijdleiding besloot om de race achter de safetycar te laten plaatsvinden. Dit bleek een verkeerde beslissing want in de paniek die daarna ontstond, kwam iedereen tegelijk naar binnen voor een bandenwissel. De chaotische taferelen in de pitstraat gooiden het klassement volledig overhoop. Vanthoor kwam als twintigste weer de baan op en wist in de regen veel rijders te passeren. Hij finishte de manche als zevende. Ook Frey wist zich uitstekend naar voren te werken en lag zelfs een tijdje voor Vanthoor. Een spin deed haar echter weer ver terugvallen en kwam als achttiende over de meet. 

NEC FORMULE RENAULT 2.0
De vrije trainingen verliepen voor Dusseldorp niet voorspoedig doordat hij steeds zieker werd. Hij sloeg hierdoor twee sessies over. Melker zat goed in het ritme en was in de voorste regionen terug te vinden. Met een gering aantal kilometers ging Dusseldorp de kwalificaties in en zette een derde snelste tijd op de chrono’s. Hij had deze echter onder geel gezet, zodat hij drie plaatsen werd teruggezet. In de tweede sessie had hij last van verkeer en belandde op de achtste plaats. Melker werd teruggewezen naar plaats vijftien en eindigde de laatste kwalificatie als elfde. In de eerste race kwam Dusseldorp als vijfde door en rukte daarna op naar de derde plaats. Hij probeerde een mogelijke podiumplaats veilig te stellen, maar kreeg problemen met zijn banden. Hij moest Kuba Giermaziak laten gaan en kwam als vierde over de meet. Melker kwam zonder kleerscheuren door de eerste ronde, maar schoot daarna van de baan. Zijn wagen weigerde elke dienst, waardoor hij moest opgeven. In de tweede race was Dusseldorp opnieuw in fel gevecht gewikkeld met Giermaziak. Ze raakten elkaar waarbij de voorvleugel van Dusseldorp afbrak. Hij kon zijn race als elfde nog voortzetten en zag als negende de zwart-wit geblokte finishvlag vallen. Melker viel bij de start een aantal plaatsen terug. Het 17-jarige talent begon daarna aan een opmars en kwam als achtste over de meet. 

FRITS VAN AMERSFOORT: “Het weekend in de ATS F3 Cup begon voortvarend. We namen het risico om Laurens in de kwalificaties laat naar buiten te sturen en dat pakte met een pole goed uit. Deze strategie nam ook risico’s met zich mee, want door een code rood situatie kon hij geen tijd neerzetten. Ik moet hiervoor de hand in eigen boezem steken, maar een dubieuze manier van vlaggen liet ook zeker te wensen over. Het is jammer dat Laurens zich vergaloppeerde in race 1. Een gebrek aan ervaring kostte hem een mogelijke overwinning. De tweede race werd een zooitje. De wedstrijdleiding had de race direct moeten laten stilleggen, zodat iedereen op de grid zijn banden kon wisselen. Nu brak er complete chaos uit, waarbij alles fout ging. Ik kan mezelf verwijten dat ik Laurens en Rahel niet in de opwarmronde naar binnen heb gehaald, we hadden hierdoor veel tijd gewonnen en mogelijk op het podium kunnen eindigen. Alles liep nu letterlijk en figuurlijk in het water. Stef en Nigel hebben het op Alastaro goed gedaan. In de omstandigheden die volgens mij niet NEC Formule Renault 2.0 waardig zijn, wisten ze Motopark Academy goed partij te bieden.”   


Meer info: www.vanamersfoortracing.nl

Bron: Insight F1 Motorsport Report namens Van Amersfoort Racing

  

  

  

  

  



  


 
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
6e7b33
Onthoud mijn gegevens!