Dunlop Sport Maxx Endurance Cup / Zolder Truck Grand Prix - Drie op een rij voor Lumbeeck en Marchal



De vijfde ontmoeting van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup is opnieuw beslecht in het voordeel van Wim Lumbeeck en Ron Marchal die met de AD Sport-Viper de derde overwinning op rij boekten. Een loepzuivere hattrick na een perfecte wedstrijd.

Deze race werd verreden in het kader van de Zolder Truck Grand Prix. Een mooie affiche en veel toeschouwers, maar een moeilijke wedstrijd voor de piloten van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. De kwalificatie en de race zelf werd telkens verreden na een Truck race en die kamikazes gooien flink wat olie, diesel en zand op de piste. En dit, gemengd met de restanten van de watergekoelde remmen op de trucks laat een gladde smurrie achter.



Wim Lumbeeck werd tijdens de kwalificatie als eerste de baan opgestuurd en lukte de voorlopige pole.
“het was niet echt de opzet om een scherpe chrono op de tabellen te zetten. Ik reed op oude banden en het was de bedoeling dat ik de Viper zou inrijden en de piste wat zou schoon vegen om zodoende de rode loper uit te rollen voor Ron die dan op nieuwe banden de definitieve chrono zou zetten”, aldus de Lightin’Art-rijder.

Even later dook de Mosler van MExT Racing onder de tijd van Lumbeeck waarop, zoals voorzien, Ron Marchal terug de puntjes op de ï plaatste en de Viper opnieuw richting de beste startplaats loodste.

Wim trok tijdens de start van de twee uur durende wedstrijd de meute op gang en wist zijn leiderspositie te handhaven. Tot Van Elslander bij het ingaan van de tweede ronde de leiding overnam.

“De Mosler is me op puur vermogen voorbij gegaan”, gaat Wim verder.
“De motor van de Viper heeft zijn beste tijd gekend. Na de 24 Hours of Zolder was er te weinig tijd voor een revisie en dat laat zich voelen. Anderzijds had ik te kampen met een onderstuurd karakter omdat de stabilo achteraan iets te zacht stond. Ik maakte me echter weinig zorgen. Van Elslander moest in het begin trachten het verschil te maken terwijl wij met Ron Marchal over een andere strategie beschikken. Ik kon me veilig in tweede positie nestelen. Maar na de eerste code 60 heb ik wel efkes gevloekt. Ik reed nog rondjes aan de verplichte 60 km/uur toen net achter mij opnieuw de groene vlag werd getoond. Opeens vlogen de Porsches van Raus en Van Oost me voorbij en zat ik in vierde stelling. Ik heb me wel super geamuseerd.



We reden met vijf wagens binnen de vijf seconden en speelden constant haasje over. Ik kon de Viper na 50 minuten wedstrijd in derde stelling doorgeven aan Ron maar verloor veel tijd aan de bevoorrading omdat de gulzige Viper terug nokvol moest worden bijgetankt. Ron heeft zich dan op zijn beurt een weg gebaand naar de koppositie en ondanks een tweede code 60 aan het eind van de race had hij nog 23 seconden bonus op de Porsche van Maes die tweede eindigde. Een perfect weekend zonder noemenswaardige problemen en een goede strategie. We lukten onze vooropgesteld hattrick en hopen deze positieve lijn door te trekken tijdens de volgende wedstrijd in het Nederlandse Assen.

Ron kent het circuit terwijl ik meer dan waarschijnlijk nog samen met AD Sport naar Assen afreis voor een testsessie. Na de derde overwinning op rij vind ik het wel spijtig dat er geen vijf wagens paraat tekenen in Klasse 1. Daardoor spelen we geen rol van betekenis in de afwikkeling van het kampioenschap”, besluit een gelukkige Wim Lumbeeck.  



Meer info: www.niels-lagrange.be












          













   



  


  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
10da5a
Onthoud mijn gegevens!