Dunlop Sport Maxx Endurance Cup - Titelverlenging in zicht voor Stephan Polderman - 10 Hours of Zolder 2009



Zaterdag aanstaande wordt met de 10 Hours of Zolder traditioneel het omloopseizoen afgesloten. Meteen ook de laatste race van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup waarin Stephan Polderman gedurende twee seizoenen een belangrijke rol speelde.

15 jaar hing de helm ten huize Polderman aan de haak. Vorig seizoen kreeg de autosportmicrobe terug de bovenhand en ging de Nederlander via de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup terug aan de slag. Nadat hij vorig jaar met zijn Renault Clio de titel veroverde in Klasse 4 staat de regerende kampioen aan de vooravond van de 10 Hours of Zolder terug riant aan de leiding. Uiteraard wil de restaurateur uit Sluis zichzelf opvolgen en mogelijk ook de titel van het Team Championship in de wacht slepen.

Het heeft er nochtans halfweg het seizoen niet rooskleurig uitgezien voor de sympathieke Clio-rijder die ook positief van zich liet spreken in de Renault Clio Cup met drie snelste rondetijden tijdens de slotmanches van het seizoen. Na winst tijdens de eerste twee manches van de Dunlop Endurance Cup in Francorchamps en Zolder leidde Polderman autoritair de debatten in Klasse 4. Maar tijdens de Zolder Superleague en de 500 km of Zolder ging het mis. Een rekenfoutje met het benzineverbruik en een aanrijding, veroorzaakt door zijn eigen tweede wagen die hij had verhuurd, deed Stephan terug vallen naar de vierde plaats in de tussenstand.

“Tijdens de Zolder Superleague maakte ik een fout met de berekening van de benzine om zo licht mogelijk aan de start te komen”, steekt Polderman van wal.
“Een stomme fout om gelegenheidsrijder Eric Stevens met zijn krachtigere Clio toch van antwoord te dienen. Achteraf bekeken was dit helemaal niet nodig omdat Stevens op dat moment geen punten kon pakken in het kampioenschap. Maar zoals steeds wou ik gewoon de race winnen en opnieuw de snelste zijn”.

Polderman herpakte zich via een prachtige inhaalbeweging tijdens de volgende races. Hij won de wedstrijd in het kader van de Zolder Truck GP en ging in Assen aan de haal met de dubbele puntenscore. Zodoende kwam hij opnieuw aan de leiding in de tussenstand. Met nog één race te gaan over 10 uren, opnieuw voor dubbele punten en verdeeld na vijf en tien uren wedstrijd, maakt Stephan Polderman zich sterk dat hij opnieuw, net als vorig seizoen met de grootste beker huiswaarts keert.

In 2008 won hij de titel met de piepjonge belofte Jens Schippers aan zijn zijde. Wegens beroepsomstandigheden kon Jens dit seizoen niet aantreden, maar voor de 10 Hours maakt de stadsgenoot van Polderman graag een uitzondering.
Maar Polderman heeft nog een raspaard achter de hand. Niemand minder dan WTCC-rijder en officieel Lada-piloot, Jaap van Lagen komt het Polly’s Team versterken in diens rush richting titel.

Polderman telt momenteel een voorsprong van 25 punten op zijn naaste belager. Rekening houdend met het verplichte schrapresultaat loopt deze voorsprong nog op naar 31 punten. Mathematisch gezien is de titel nog niet binnen, maar reeds na de eerste puntentelling na 5 uren wedstrijd is de kans groot dat Stephan zichzelf opvolgt als kampioen in klasse 4.

“We gaan de zaken heel voorzichtig aanpakken”, doet Stephan uit de doeken.
“De bal ligt in het kamp van de concurrentie. We gaan trachten om de eerste vijf uren af te werken met één pitstop. Als we op dat moment zeker zijn van de titel draaien we de gaskraan volledig open en gaan resoluut voor de overwinning om de volle pot te pakken en zodoende nog een kans te maken in het Team Championship. Maar daar hebben we de zaak niet zelf onder controle. We kunnen alleen maar trachten te winnen. Ik hoop op regen of wisselende weersomstandigheden. Dan zijn we op ons best en Jaap is een uitstekende regenrijder. Indien de Porsche van Maes/Van Oost blijft presteren zoals tijdens het voorbije kampioenschap, wint RS Racing-Powercars terecht het Team Championship. Ik heb midden het seizoen belangrijke punten laten liggen. RS Racing-Powercars heeft net zoals ikzelf vier overwinningen op zijn aktief, maar ze stonden wel zesmaal op het podium. Indien ze een steek laten vallen heb ik nog een kans op de algemene titel. Anders wordt het een strijd voor de tweede plaats met de Saker”.

Volgend seizoen is Polderman van plan om verder te gaan met de Clio die pas begin dit seizoen is ontwikkeld terwijl de kampioenenwagen van 2008 te koop staat.

“Samen met Jan Schippers en JS-Cars hebben we enorm veel energie in de Clio gestopt. Jan stond in voor de mechaniek en kittelde de krachtbron op naar 220 pk of een 15-tal paardjes meer dan een standaard Cup-versie. De sterkte van ons team is de ontwikkeling op aerodynamisch vlak. Via een splitter, diffuser en vlakke bodem kleeft de Clio aan het asfalt en is de bochtensnelheid fenomenaal. Op langere termijn wil ik wel een stapje hoger mikken in de Belcar of een ander kampioenschap met een GT. Ik reed met de Porsche biturbo van AD Sport de 24 Hours of Zolder en ik heb het gevoel dat ik op mijn 39ste nog niet veel aan snelheid heb ingeboet”, besluit Stephan Polderman.

Bron: Peter de Sonville
Foto's: Foto Media Service













  


          













   



  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
e01fd2
Onthoud mijn gegevens!