Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2009 - RS Racing-Powercars opnieuw aan het feest



Opnieuw feeststemming in het West-Vlaamse kamp van RS Racing-Powercars na een nieuwe zege afgelopen weekend in de Dunlop Maxx Endurance Cup. Daardoor nemen ze nu nog meer afstand van de concurrentie en beginnen ze stilaan te dromen van de titel.
De afwezigheid van de belangrijkste opponent ProSpeed geeft het duo Ruben Maes/ Olivier Van Oost iets meer ademruimte in hun rush richting titel. Maar afgelopen weekend hebben ze in de vijfde wedstrijd van het seizoen, verreden in het kader van de Zolder Truck Grand Prix, hard moeten fietsen om de derde klasse-overwinning van het seizoen in de wacht te slepen. Het enige wat hen nu nog ontbreekt is een algemene overwinning. Een quasi onmogelijke opdracht indien de Viper GTS-R van AD Sport overeind blijft. Maar afgelopen zondag was het verschil met de Viper bijzonder klein.



“Het was een perfect weekend”, zingen de beide piloten in koor.
“De wagen was terug een juweeltje en gaf geen krimp onder onze zware rechtervoeten. Het enige wat ons tegen zat en waardoor we een 20-tal kostbare seconden verloren was het falen van een benzinepomp in de bevoorradingszone. Dit had ons nog dichter bij de winnende Viper van Lumbeeck en Marchal gebracht, maar winnen had er niet ingezeten”.

Tijdens de kwalificatie werd er in het kamp van RS Racing-Powercars vrij lang gewacht om de definitieve chrono op de tabellen te zetten. Een 10-tal minuten van het einde was de baan, na de smurrie die de truckrace had achtergelaten, opnieuw goed berijdbaar en werd Olivier Van Oost met vers rubber de baan opgestuurd. Een drietal ronden later stond een derde chrono op het scherm na de ongenaakbare Viper en Mosler. Alleen Dylan Derdaele was met zijn Ultima in staat om in Klasse 2 de Porsche in een ultieme ronde nog naar de tweede startrij te verwijzen.
Olivier Van Oost was starter van dienst en deed dit opnieuw voortreffelijk. Het kampioenschap primeert en scoren was de boodschap. Van Oost was mee met de koplopers maar nam geen zware risico’s.



“De concurrentie vooraan waaronder de Porsches van Langeberg, Raus en Lagrange, aangevuld met de Mosler en de Viper zijn allemaal wagens die sneller zijn dan onze 996. Het tempo lag dan ook zeer hoog en ik ben diep moeten gaan om in deze groep te blijven. Mijn achterste banden waren na mijn stint totaal versleten. Vooral tijdens het dubbelen was het steeds opnieuw een tandje bijsteken om terug aansluiting te vinden. Het was wel een fijne stint omdat we constant van positie wisselden. Vooral Gunther Raus was goed onderweg met de Porsche 997”.

Om strategische redenen en eventueel te kunnen wisselen onder een code 60 moest Olivier lang in de wagen blijven. Pas na 1U25 minuten wedstrijd nam Ruben het stuur over en kreeg vers rubber achteraan. Maes moest een gat dicht rijden met Mattheus die het stuur had overgenomen van Raus. De man uit Ingelmunster lukte in zijn opzet en loodste de Porsche 996 Supercup naar de tweede plaats algemeen achter de AD Sport-Viper en een nieuwe overwinning in Klasse 2 was een feit. In de voorlaatste ronde lukte Maes nog de snelste wedstrijdchrono in Klasse 2 wat nog een extra puntje opleverde. 



Het verschil met de concurrentie is ondertussen opgelopen tot 51 punten terwijl ze nog wel een voorlopig schrapresultaat van 19 punten in rekening moeten brengen. In het Team Championship doet RS Racing-Powercars ook een goede zaak en leidt nog steeds de dans met drie punten voorsprong op de naaste belagers.
De volgende afspraak is in het Nederlandse Assen waar dubbele punten te verdienen zijn. Indien RS Racing-Powercars ook daar terug goed scoort kan de titel hen in theorie niet meer ontsnappen. De kaarten liggen momenteel gunstig, maar de buit is zeker nog niet binnen. 

Méér nieuws en foto’s op www.rsracing.be





















   



  


  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
1a7f74
Onthoud mijn gegevens!