Dunlop Sport Maxx Endurance Cup / 10 Hours of Zolder - Pech stopt zegereeks van Wim Lumbeeck, Ron Marchal en Koen Wauters



Geen vijfde overwinning op rij voor Wim Lumbeeck en Ron Marchal die afgelopen zaterdag werden bijgestaan door Koen Wauters voor de lange en afmattende 10 Hours of Zolder. De Lightin’Art-piloot had zichzelf voor deze loodzware race weinig hoop gegeven voor een vijfde opeenvolgende zege. En dit, gebaseerd op het feit dat de Viper een gulzig monster is terwijl tijdens de races van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup moet worden getankt aan de manuele benzinepomp met veel tijdsverlies als gevolg.

Maar als we achteraf de uitslag bekijken, was een nieuwe overwinning wel degelijk mogelijk geweest. Ook andere favorieten, zoals de Porsche van ProSpeed met Penders/Lamot moesten vroegtijdig het strijdperk verlaten, terwijl ook de race van RS Racing-Powercars niet bepaald over rozen liep.

“We hebben een pechweekend achter de rug”, steekt Wim Lumbeeck van wal.
“Het begon reeds tijdens de trainingen toen Ron tijdens zijn snelste ronden werd geplaagd door een defecte transponder. Desondanks lukte hij een goede start in vierde stelling en pakte nadien de Porsches van Maes en Lamot in. Toen de KIA uit de wedstrijd werd genomen rukte hij op naar de leiding en kwam net op tijd binnen voor de eerste tankbeurt en het monteren van slicks”.

Tot dan geen vuiltje aan de lucht. Wim werd met slicks de baan opgestuurd terwijl er nog natte plekken op de piste lagen. Bovendien was de benzinedop niet gesloten waardoor het goedje eruit gutste en op het achterwiel van de Viper terecht kwam. Lumbeeck moest al zijn stuurmanskunst aanwenden om de Viper in goede banen te leiden. Penders kon voorbij, maar Wim kon de schade beperken en bleef in het kielzog van de snelle Porsche. Zodoende kon hij de Amerikaanse krachtpatser in tweede positie doorgeven aan Koen Wauters. De Clouseau-zanger hield er een strak tempo op na tot de servopomp begaf en de wagen quasi onbestuurbaar werd.
Anderhalf uur ging verloren tot de Viper opnieuw de baan opging. Alle hoop op een goede klassering was verloren. Nadien ging de motor knallen omdat enkele cilinders verdere dienst weigerden. De Viper ging zodoende tweemaal boven de reglementaire 105 dB en werd door de koersdirectie uit de wedstrijd genomen. Einde verhaal.

“spijtige zaak”, gaat Wim Lumbeeck verder. “Als ik de uitslag overloop, hadden we in ideale omstandigheden een vijf op vijf kunnen scoren en de Dunlop Endurance Cup als laatste winnaars kunnen afsluiten. Het feit dat we kampioen zijn in klasse 1 is niet echt een overwinning op zich omdat er te weinig concurrentie was. Ik ben wel heel tevreden dat we afgelopen seizoen vier wedstrijden op rij wonnen en dat ik samen met Ron Marchal en Koen Wauters heb kunnen rijden”.

“Wat volgend jaar betreft ben ik er nog niet uit. Afwachten wat het nieuwe reglement kan bieden en dan een keuze maken. Verder rijden met Marchal in de Viper zal waarschijnlijk niet lukken omdat een zilver en een brons blijkbaar niet meer mogen samen rijden met dergelijk materiaal. Een snelle brons met een snelle wagen zou de ideale combinatie zijn. We zien wel wat er tijdens de winterperiode uit de bus komt”, sluit Wim Lumbeeck het seizoen af.

Bron: Wim Lumbeeck
Foto's: Foto Media Service












  


          













   



  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
9d9bc2
Onthoud mijn gegevens!