DSMEC nieuws: 'Pech houdt Bruynoghe & Van Beurden van een mooie ereplaats'



De laatste wedstrijd van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup is voor het duo Bruynoghe/Van Beurden een zwanenzang geworden. Het Porsche-duo stond voor de afsluitende 10 Hours of Zolder op een voorlopige tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap. De eerste plaats konden ze niet meer bestoken, maar via een goede en regelmatige race konden ze hun tweede plaats handhaven en zodoende vicekampioen worden.

Maar het is enigszins anders uitgedraaid. Het begon reeds tijdens de kwalificatie toen Erik Bruynoghe tijdens de eerste ronden de banden en de nieuwe remschoenen moest inrijden. Op het moment dat de chrono op de tabellen moest komen openden de hemelsluizen boven het Zolderse tracé en moest het team zich tevreden stellen met een 17de chrono algemeen en 9de in Klasse 2.

“Op zich was dit geen probleem”, stelt Bruynoghe.
“Enerzijds sparen we steeds het materiaal tijdens de kwalificatie en anderzijds is de startplaats bij een wedstrijd over 10 uren van ondergeschikt belang.”

Bruynoghe nam de start in de zeer slechte weersomstandigheden en kon in het eerste wedstrijduur reeds oprukken naar de achtste plaats. Maar na 1u20, toen Erik een tankbeurt en bandenwissel inlaste, werd een lek ontdekt aan de leiding van de versnellingsbak. “Meer dan waarschijnlijk veroorzaakt door een steen”, treedt Philip Van Beurden zijn kompaan bij. “De reparatie duurde een 20-tal minuten en meteen waren we op achtervolgen aangewezen.”

Maar het duo, bijgestaan door Guy Verheyen, moest de kelk ledigen tot de bodem. Door een defect aan de benzinepomp verzwakte het vermogen naargelang de tankinhoud verminderde. Amper een zestal ronden kon men op volle vermogen rijden waardoor er werd geopteerd om meerdere malen te komen tanken. Dit zou immers minder tijdverlies betekenen dan het monteren van een nieuwe  benzinepomp. Het team moest roeien met de riemen die ze hadden en haalden het onderste uit de kan. Van een 42ste plaats na twee uren wedstrijd konden ze nog oprukken naar een uiteindelijke 8ste plaats aan de eindmeet. Een sterk staaltje van doorzettings-vermogen maar niet genoeg om hun tweede plaats te handhaven. In de eindstand zakken ze zodoende van de 2de naar de 4de plaats.

“Uiteraard zijn we zeer ontgoocheld”, gaat Bruynoghe verder.
“Als we de verloren tijd optellen spelen we mee voor de overwinning of minstens een top 3. En dan was de titel van vicekampioen een feit. We hebben moeten strijden met ongelijke wapens. We komen net die punten te kort die we verloren tijdens de 500 km of Zolder toen de kabel van de versnellingsbak brak op het moment wat we aan de leiding lagen en de race niet meer konden verliezen”.

“Het is uiteraard balen, maar we mogen er niet te lang bij stilstaan. De Porsche 996 GT3 Supercup staat nu te koop en we wachten het nieuwe reglement af om te zien wat de beste oplossing is binnen ons budget voor volgend seizoen”, besluit Philip van Beurden.

De beide piloten willen hierbij ook de ganse crew, sponsors en supporters bedanken voor hun grenzeloze inzet tijdens het afgelopen seizoen.


Foto's: Foto Media Service












  


          













   



  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
5ec6df
Onthoud mijn gegevens!