DSMEC nieuws: 'Opnieuw pech voor Chris Mattheus & Gunther Raus'



Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2009 - Zolder Superleague
Het wordt moeilijk, quasi onmogelijk voor Gunther Raus, dit seizoen gekoppeld aan Chris Mattheus om na drie titels op rij er dit seizoen nog een vervolg aan te breien. Ondanks een goeie seizoenstart met een tweede plaats in Spa-Francorchamps staat het duo Mattheus/Raus na twee opeenvolgende 0-resultaten op een voorlopige 6de plaats en op ruime achterstand van de koplopers.
Maar als we er even ons telraam bijhalen kan het Speedlover-duo nog flink opklimmen tijdens de tweede helft van het seizoen.

De Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2009 heeft momenteel vier van de zeven wedstrijden achter de rug. Er resten dus nog drie race waaronder ondermeer de buitenlandse uitstap richting Assen en de afsluitende 10 Hours of Zolder. Tijdens die twee wedstrijden zijn dubbele punten te verdienen. Er zijn dus tijdens de drie slotweekends meer punten te verdienen dan tijdens de voorbije vier races. Bovendien wordt aan het einde van het seizoen een verplicht schrapresultaat in rekening gebracht. Als we daar nu reeds rekening mee houden kunnen Chris en Gunther in theorie nog een rol van betekenis spelen in de titelontknoping. Maar dan mag er gedurende de resterende drie wedstrijden niet meer misgaan en moeten ze telkens richting podium fietsen. Met twee 0-resultaten op rij is hun bonus momenteel meer dan opgebruikt. 

Na de mooie seizoenstart in Francorchamps heeft Dame Fortuna het pad van Mattheus en Raus niet meer gekruist. Een klapband, een aanrijding en nu een olielek aan de versnellingsbak heeft hen voorlopig buitenspel gezet.

“We hebben nu wel ons deel van de pechkoek gehad”, steekt de Belgische Monegask van wal. “Tweemaal uitvallen en een klapband in de eindfase van de tweede race zonder dat een van beide piloten telkens enige schuld treft is wel frustrerend. We doen er echter alles aan om steeds optimaal te presteren. Tijdens de laatst verreden wedstrijd in het kader van de Zolder Superleague hadden we tijdens de kwalificatie problemen met de afstelling van de Porsche. We kwamen tot de vaststelling dat in de snelle bochten de schokdempers niet het gewenste werk deden. De wagen ging te diep door zijn poten wat meteen ook de klapband verklaart tijdens de tweede race toen we in tweede positie toefden. De wagen werd een achttal millimeter hoger geplaatst met hoop op zegen tijdens de race”.

“Chris moest starten van vanuit 13de positie algemeen en 8ste in Klasse 2”, treedt Gunther Raus zijn kompaan bij.
“Hij reed een voortreffelijke stint en loodste de wagen net voor de pilotenwissel naar de 5de  positie algemeen en 3de in Klasse 2. Een nieuw podium was in de maak. Tot de wagen opeens een sterk overstuurd karakter kreeg. Bleek dat de schakelbak olie verloor en die kwam op mijn achterste banden terecht. Opnieuw moesten we de handdoek vroegtijdig in de ring werpen. Als we alle wedstrijden analyseren waren we telkens in strijd voor het podium”.

“Het is uiterst belangrijk dat we nu weten waar het probleem van de slechte baanligging zich situeerde”, besluit Chris Mattheus. “We moeten nu terug vooruit kijken naar de volgende wedstrijd op Circuit Zolder in het kader van de Truck Grand Prix. We mogen ons nu zeker geen uitschuiver meer veroorloven als we nog een goeie eindplaats willen ambiëren.”











          













   



  


  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
523c45
Onthoud mijn gegevens!