DSMEC nieuws: 'Lumbeeck en Marchal gaan voor vijfde zege op rij - Koen Wauters komt het team versterken'



Dunlop Sport Maxx Endurance Cup / 10 Hours of Zolder - Komende zaterdag wordt met de 10 Hours of Zolder traditioneel het Belgisch omloop-seizoen afgesloten. Deze zware uitputtingsrace is tevens de laatste ontmoeting van de Dunlop Endurance Cup.

Voor Wim Lumbeeck, Ron Marchal en gelegenheidspiloot Koen Wauters een bijzondere zware opdracht. Lumbeeck en Marchal wonnen vier wedstrijden op rij en zijn met de AD Sport-Viper momenteel de snelste formatie van het kampioenschap.

Ze wonnen wedstrijden van 125, 150 en 240 minuten. Maar of ze ook een wedstrijd van 10 uren naar hun hand kunnen zetten is de hamvraag. Uiteraard wil de bemanning een unieke vijf op vijf behalen. Maar de concurrentie is tijdens de 10 Hours of Zolder altijd zwaarder en ook de omstandigheden zullen een belangrijke rol spelen.

“Eerst en vooral toch even melden dat we tot hiertoe een prachtig seizoen achter de rug hebben”, verduidelijkt Wim Lumbeeck. “Vier overwinningen op rij is niet voor iedereen weggelegd. In Assen was de vierde in maak, maar ging het bijna mis toen Ron een drive through en een stop & go van 60 seconden aan zijn broek kreeg. En ondanks het feit dat ik constant de benzinemeter in het oog moest houden, hebben we het ginds toch nipt gehaald. Ons seizoen kan dus niet meer stuk”.

Met vier overwinningen op rij verwacht de modale autosportliefhebber toch dat je dan enige rol van betekenis speelt in de titelstrijd.
“Dit is het enige wat me een beetje frustreerde tijdens het afgelopen seizoen. Er moesten telkens vijf wagens starten in de Klasse om punten te scoren. Dit is afgelopen seizoen maar éénmaal gelukt en daardoor komen we niet in aanmerking voor de titel in het Team Championship. In klasse 1 zijn we sowieso kampioen, maar gezien het aantal deelnemers is dit niet echt een prestatie om over naar huis te schrijven”, gaat de Lightin’ Art-piloot verder.

“Het enige wat ons nu rest is een goede prestatie tijdens de 10 Hours of Zolder. Maar dat is een ander paar mouwen. We hebben geen schrik van de concurrentie. Tijdens de 24 Hours of Zolder waren we met de Viper even snel onderweg dan de Porsche van ProSpeed die nu ook terug van de partij is. Ons enig probleem is het verbruik van de Viper. Ik schat dat we een tweetal keren meer moeten komen tanken dan de snelste concurrenten. Vergeet niet dat we terug aan de manuele benzinepomp moeten tanken en niet via de tanktoren in de pitlane. Daarbij gaat een eeuwigheid verloren en de opgelopen achterstand kunnen we quasi onmogelijk telkens terug dicht rijden.

Eerst en vooral gaan we uiteraard terug tot het uiterste om de pole te pakken. Nadien hebben we verschillende opties voor de wedstrijd zelf. We kunnen er vol tegenaan gaan en zien waar we uitkomen. Of we kunnen de taken verdelen in functie van het verbruik. Enkele malen een code 60 of wisselende weersomstandigheden kunnen mogelijk wel in ons voordeel spelen. Het team van AD Sport zal in ieder geval de Viper voorzien van een zuinige mapping. Maar dat heeft dan weer zijn weerslag op de power van de motor. Ik ben in ieder geval héél tevreden met de komst van Koen Wauters. Koen heeft een formidabel seizoen achter de rug met poles en overwinningen in de Belgian GT en BTCS met de Viper GT3 en de KIA Silhouette. Koen was afgelopen seizoen een van de snelste piloten in België en kent bovendien de Viper GTS vrij goed. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in. Een vijfde zege op rij wordt moeilijk, maar de bloemen worden pas aan de meet uitgedeeld”, besluit een optimistische Wim Lumbeeck.                   

Bron: Peter de Sonville
Foto's: Foto Media Service












  


          













   



  
  
                  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
741194
Onthoud mijn gegevens!