DSMEC nieuws: 'Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2009 - Zolder Superleague - Moeilijk weekend voor Lagrange & Derdaele'



Afgelopen weekend werd in het kader van de Zolder Superleague de vierde manche verreden van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup.

Voor Niels Lagrange en Patric Derdaele die aan hun tweede wedstrijd toe waren met de Porsche biturbo van AD Sport werd het een race om vlug te vergeten. Zowel tijdens de kwalificatie als tijdens de wedstrijd zelf konden beide piloten niet het potentieel van de Porsche biturbo benutten.

De kwalificatie werd afgesloten met een magere 10de chrono terwijl het in de wedstrijd zelf ook een zwanenzang werd. Turbodruk-problemen lagen aan de basis dat Niels en Patric zich niet konden meten met de concurrentie. Tenslotte werd de wagen door de koersdirectie nog naar de kant gehaald wegen twee overtredingen tegen de reglementaire 105dB dat geldt in VAS-reglement.



“Het is frustrerend”, klinkt het in het kamp van Niels Lagrange.
“We hebben gereden voor wat we waard zijn. Maar als de mecaniek faalt sta je machteloos. We blijven echter geloven in het product en meer dan waarschijnlijk zal AD Sport binnen de kortste keren een oplossing vinden. De baanligging en het remvermogen van de Porsche zijn fenomenaal. Nu nog de power en we kunnen vooraan meefietsen”.
Volgens AD Sport-patron Albert Vanierschot waren er inderdaad problemen met de turbodruk waardoor Niels en Patric werden afgeremd.

“We hadden het probleem na de kwalificaties gedetecteerd en opgelost. Maar blijkbaar kreeg Niels na de start opnieuw te maken met een falende turbodruk die terugviel naar 300 gram. En dan heb je maar het vermogen van een 996 GT3. Toen Patric dan het stuur overnam hebben we een nieuwe klep gemonteerd en kon hij opnieuw op 900 gram druk rijden. Maar even nadien werden we uit koers genomen wegen tweemaal overschrijden van de toegelaten 105dB. Ik heb daar mijn bedenkingen bij, want een turbo maakte sowieso minder geluid dan een atmosferische motor.



Wij komen normaal gezien nooit boven de 100dB. En dan is er het feit dat we amper nog kunnen trainen op een donderdag. Wie aanpassingen doet aan zijn wagen kan deze niet komen uittesten. Anders hadden we het probleem reeds vroeger kunnen detecteren en oplossen. Nu zijn de piloten het slachtoffer. En dat geldt niet alleen bij ons. Ook bij andere teams vielen de wagens als vliegen”.

Terug naar Lagrange die hoopt om de volgende wedstrijd met de Porsche biturbo te kunnen uitpakken in ideale omstandigheden. Ook wat betreft de 24 Hours of Zolder liggen er voor de jonge Limburger verschillende pistes open. Knopen die zeer binnenkort zullen worden doorgehakt.     

Meer info: www.niels-lagrange.be












          













   



  


  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
930598
Onthoud mijn gegevens!