DSMEC nieuws: '10 Hours of Zolder - Mooi slotoffensief van Mattheus/Raus/Verbergt'



Tweede plaats algemeen tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder op 2’51” van de winnaars, terwijl Mattheus/Raus/Verbergt negen minuten langer in de pitlane vetoefden dan de winnaars. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te weten dat het voormelde trio normaliter met sprekend gemak deze afmattende race op hun palmares had kunnen zetten. Maar dat is nu eenmaal de harde wet van een mechanische sport.
Het duo Mattheus/Raus was tijdens de tweede helft van het seizoen aan een indrukwekkende inhaalbeweging bezig. Na vier races stonden ze op een zevende plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Daarna waren ze van het podium niet meer weg te slaan.



Ook voor de 10 Hours of Zolder mikten ze ondanks de zware concurrentie op een podiumplaats omdat ze nog zicht hadden op een eindplaats binnen de top 3. Daarom werd de snelle Tim Verbergt aangetrokken als derde piloot op de Speedlover-Porsche 997 GT3 Supercup. Tim kent deze wagen goed omdat hij er samen met Gunther de 24 Hours of Zolder mee betwistte.
Net zoals menig ander team lieten ze zich tijdens de kwalificatie vangen aan het feit dat na een zevental ronden het circuit onder water stond tijdens een hevige plensbui. Daardoor moesten ze vertrekken op de 7de startplaats algemeen en 5de in Klasse 2.

“Op zich geen probleem gezien de lengte van de race”, stelt Chris Mattheus.
“Door de regen wijzigden we het vooropgestelde schema en lieten Tim de start nemen. Tijdens de eerste tankbeurt werden slicks gemonteerd en bleef Tim in de wagen voor een dubbele stint. Hij kon dan ook de Porsche in winnende positie doorgeven aan Gunther die de leiderspositie kon handhaven. Met drie ronden voorsprong ging Gunther dan richting de eerste puntendeling na vijf uur wedstrijd. Maar toen ging de versnellingsbak nukkig doen. Desondanks kon Gunther de buit binnenrijven om even nadien de wagen door te geven aan mij. Het was heel moeilijk rijden omdat we de tweede en vijfde versnelling niet meer konden gebruiken. Plots had ik te kampen met twee verschoven rugwervels en moest vroegtijdig de handdoek werpen”, aldus Chris Mattheus.

Tim en Gunther moesten dus alleen verder terwijl de onfortuinlijke Mattheus richting hospitaal moest voor een check up. Ondanks de problemen met de versnellingsbak en hopend dat die het zou uitzingen tot de finish, konden ze hun koppositie toch handhaven. Maar plots kregen ze een verwittiging voor het overschrijden van de reglementaire 105 dB. De uitlaat moest worden gelast en er gingen kostbare minuten verloren. Maar ze konden nog terug vechten naar de tweede plaats met een zieltogende schakelbak.

“Ik ben heel tevreden dat we nog de top drie binnen doken van het eindklassement”, gaat Mattheus verder. “Desondanks hadden we kunnen winnen. We hadden een mooie voorsprong en lukten ook de snelste wedstrijdronde. We hadden het seizoen kunnen afronden in tweede stelling. Tijdens de tweede seizoenshelft hebben we de meeste punten achter onze naam staan. We hebben teruggevochten en strandden op twee puntjes van de tweede plaats. Maar de meeste punten verloren we in andere races. Een verkeerde band, een aanrijding, een defecte versnellingbak en een zekere zege die me door de code 60 werd ontfutseld hebben ons flink parten gespeed. Anderzijds kunnen we niet klagen. In een tijdspanne van drie wedstrijden zijn we vier plaatsen opgeschoven en scoorden vier podia in zeven races”.

Ook Gunther Raus toonde zich tevreden na afloop.
“We hebben hard gestreden en de resultaten mogen gezien worden. Voor de 10 Hours of Zolder was Tim de beste keuze omdat hij enerzijds heel snel is en anderzijds de Porsche kent van de 24 Hours of Zolder. Na drie titels op rij is het toch wel even slikken. Maar het enige wat op mijn maag ligt is het feit dat we er niet in slaagden om een wedstrijd te winnen. We stonden wel tweemaal zeer dicht bij het hoogste ereschavot maar telkens werden we door omstandigheden tweede”, besluit de Antwerpse autohandelaar.


Foto's: Foto Media Service












  


          











   



  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
3dac51
Onthoud mijn gegevens!