DSC nieuws: 'Riley en Flux winnen eerste officiële race Mosler Challenge'



Afgelopen weekend werd op het Duitse circuit de Nürburgring de eerste officiële race van de Mosler Challenge verreden. Uit de gehele wereld waren prominente gasten aanwezig op het circuit in de Eiffel, waaronder Mosler Automotive oprichter, Warren Mosler zelf. De races van de Mosler Challenge maken dit seizoen deel uit van de Dutch Supercar Challenge, waardoor deelnemers aan de Mosler Challenge voor zowel hun eigen kampioenschap alsmede voor de DSC punten kunnen scoren.

Al in de vrije trainingen lieten de Mosler MT900R’s hun ware potentie zien. In de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge konden in de top vier maar liefst drie Moslers genoteerd worden, en was het alleen Cor Euser in een Marcos LM600 die de bolides voor kon blijven.

De Engelsman Martin Short, eigenaar van Rollcentre Racing en bouwer van de Mosler GT3, was met een tijd van 2.02.332 de snelste Mosler coureur, voor het Engelse duo Ian Flux/Kevin Riley en het Duitse duo Harry Mecke/Roland Rehfeld. Het drietal zat binnen een halve seconde van elkaar, wat de gelijkheid van de Moslers nog maar eens onderstreept. Voor Berry van Elk, dit seizoen voor het eerst onderweg met een Mosler stond de vrije training vooral in het teken van de auto leren kennen. Tijdens de eerste kennismaking op het voor hem zeer bekende circuit van Zandvoort bleek hij al na 3 uur wennen toptijden te kunnen draaien.

Was het op vrijdag tijdens de vrije trainingen nog droog en zonnig, dit weerbeeld veranderde op zaterdag tijdens de kwalificatie. Een dik pak nevel was neergedaald op het Eiffel circuit, waaruit regelmatig regen naar beneden druppelde. De Duitser Roland Rehfeld had voordeel van zijn baankennis en kon zijn Mosler door zeer strak te sturen naar de eerste plek in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge en in de Mosler Challenge. Tweede in de Mosler Challenge werd het Engelse duo Riley en Flux, voor Martin Short en de gebroeders Garry en Michael Woodcock. Berry van Elk kende zware pech tijdens de kwalificatie. Tijdens zijn eerste snelle ronde liep er een wielmoer van zijn linker voorwiel waardoor het wiel loskwam en een eigen leven begon te leiden. Hierdoor werd zijn Mosler onbestuurbaar en eindigde zijn kwalificatie langs de baan, gelukkig zonder enige schade.

Teleurstelling was er zaterdagmiddag bij de coureurs, teams en gasten van de Mosler Challenge. Door de hevige mist werd besloten om de eerste wedstrijd van de DSC af te gelasten, waardoor ook de race van de Mosler Challenge niet doorging. Op de zondag was het s’middags echter schitterend weer en kon de allereerste race van de Mosler Challenge doorgang vinden. Na een sterke race was het uiteindelijk het Engelse duo Riley/Flux die de overwinning pakten in de Mosler Challenge, voor het duo Harry Mecke/Roland Rehfeld en Martin Short. Berry van Elk reed ook een zeer goede race, want gestart vanaf een laatste plaats wist hij in een startveld van 42 deelnemers op te rukken naar een 18e plaats.

In totaal deden er vijf Moslers mee aan de eerste race van de Mosler Challenge. Hierbij ontbreken nog twee Moslers van Go To One Racing, die in verband met verplichtingen meededen aan de eerste race van het FIA GT kampioenschap op het Engelse circuit van Silverstone. Daarnaast wordt er momenteel in de Mosler fabriek in St. Ives hard gewerkt aan zeven nieuwe Moslers in GT3 specificatie. De belangstelling voor de Mosler Challenge is uitermate groot, en de verwachting is dan ook dat de klasse later dit seizoen meer dan tien vaste deelnemers heeft.

De opzet van Mosler Europe lijkt dus geslaagd, de eerste aanzet voor een zelfstandige klasse in 2009 is gegeven en de interesse voor de Mosler MT900 onder teams, rijders en autosportfans  is groot.

Een kampioenschap om in de gaten te houden dus!

Bron: Maurice Hoogers, V-Max Racing Management B.V.


  



  





  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
5f4704
Onthoud mijn gegevens!