Belgian Touring Car Series nieuws: '12 Uren van Spa moet het tij doen keren'



Het zat de troepen van DVB Racing nog niet mee tijdens de eerste twee raceweekends in Zolder en Dijon. Voor de duo’s Dimitri Vanbeneden/Michaël Schmetz en Eric Bessems/Eric Stevens wordt deze wedstrijd rond de klok van komend weekend cruciaal om terug voeling te krijgen met de top 10 van het zéér competitief veld in de Klasse T2 van de BTCS.

In Dijon ging het compleet mis voor het Vanbeneden/Schmetz die tijdens de kwalificaties de carter openreden van hun Renault Clio. Er werd nog tot een stuk in de nacht gesleuteld, maar in de vierde ronde van de eerste heat moesten ze definitief de handdoek werpen.

Door een zieke Eric Bessems moest Eric Stevens alleen de beide manches afhaspelen in de Bourgognestreek. Ondanks een haperende motor tijdens de eerste wedstrijd kon Stevens toch nog een mooie vierde plaats uit de brand slepen. Maar tijdens de tweede heat moest de onfortuinlijke Nederlander naar de kant met een lekke band toen hij in derde positie toefde.

Beide teams zijn bijzonder gemotiveerd en kijken reikhalzend uit naar komend weekend waar er dubbele punten te rapen zijn. Evenveel als tijdens een volledig raceweekend van twee manches. De punten worden verdeeld na 3 (25%), 6 (25%) en 12 uren (50%) wedstrijd.

De ploeg van Vanbeneden/Schmetz krijgt versterking van Frank Vanwingene die reeds eerder aan de slag was in de Belcar Sprint & Endurance Cup.
“De Clio kreeg een volledige revisie en een nieuwe motor”, verduidelijkt Dimitri zijn ambitie. “De motor is een standaard Cup-versie. Er staat nog een krachtiger exemplaar op stapel, maar die houden we achter de hand voor de sprintraces. Gezien onze pech tijdens de voorbije wedstrijden is uitrijden en zoveel mogelijk punten sprokkelen de boodschap. Vorig jaar lagen we tijdens deze loodzware wedstrijd aan de leiding in T2 en 8ste algemeen toen we een tik kregen van een Silhouette en zodoende ver werden achteruit geslagen in het klassement. We gaan trachten constante rondetijden te draaien zonder uiteraard de concurrentie uit het oog te verliezen. We moeten nu een inhaalbeweging doen, maar gaan daarbij geen onnodige risico’s nemen”.

Eric Stevens en Eric Bessems krijgen de snelle Viper-piloot Roger Grouwels van Rudolph Racing naast zich in hun Renault Clio.
“In Dijon had ik normaliter twee podiumplaatsen moeten pakken, maar het lot besliste er anders over. Maar ondertussen weet ik wel dat we over materiaal beschikken om mee te strijden in de voorste gelederen”, weet Eric Stevens.

“We lieten ondertussen een nieuwe en lichtere kas bouwen met een volledig gelaste kooi. Dit moet de wagen in ieder geval een stuk stijver en sneller maken. De motor lieten we iets afzwakken om de bedrijfszekerheid te garanderen. Vanaf komend weekend kunnen we ook rekenen op een grotere tankinhoud. Net als onze teamgenoten gaan we ook trachten om in ieder geval de wedstrijd uit te rijden en zodoende aan een inhaalbeweging te beginnen voor de verder afwikkeling van het kampioenschap. En met mijn jeugdvriend Roger Grouwels erbij moet dit zeker lukken. Het scenario van vorig seizoen herhaalt zich. Toen was de eerste seizoenshelft ook niet bepaald schitterend. De 12 Uren van Spa moet het tij doen keren om zodoende tijdens de tweede seizoenshelft nog een mooie eindplaats te ambiëren in het kampioenschap”.

Bron: Peter De Sonville (www.dsp-vof.be)

   

  

  

  



  


 
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
7533ec
Onthoud mijn gegevens!