BELCAR nieuws 'Mediagroep Van Dyck Belcar, Belcar Sprint Cup, Belcar Endurance Cup'



Titel Mediagroep van Dyck Belcar Original 2006 voor GLPK

Penders & Lamot pakken in extremis titel in Klasse 2

De laatste wedstrijd van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original 2006 was een boeiend kijkstuk. Niettegenstaande, op de Klasse 2 na, alle kampioenen gekend waren, was de Belcar Last Race tot de laatste meters een thriller van formaat. Het First-duo Haane- Meert pakte in Francorchamps al de titel in Klasse 3. Ook voor GLPK lag na het forfait van SRT de titel voor het grijpen. Het duo Kumpen-Longin pakt dus naast het algemene klassement ook de titel in Klasse 1 en eindigt samen op de eerste plaats in de Driver Challenge.

Alleen in Klasse 2 hadden we met Severich-Josten (BMW V8) en Penders-Lamot (Porsche GT3 RSR) nog twee titelkandidaten. Het Duitse duo had bij de start 12 punten voorsprong en het zag er tijdens de wedstrijd ook naar uit dat deze voorsprong ruimschoots voldoende was. Rudi Penders werd na de zware crash in Francorchamps vervangen door de Duitser Mark Basseng, testrijder bij Porsche Motorsport. Deze laatste rukte op naar de derde plaats algemeen en de leiding in Klasse 2. Severich volgde op een afstand, maar zijn leiderspositie in het klassement kwam niet in gevaar. Indien ProSpeed de Klasse won, had GS Motorsport immers voldoende aan een zevende plaats in Klasse 2 om de titel te verzilveren. Maar de BMW kreeg in het tweede gedeelte van de wedstrijd problemen met de remmen. Het was bang aftellen in het Duitse team. Tot 20 minuten voor de geblokte vlag Severich rechtdoor ging aan de Rea-bocht en hij zich vast reed in de zandbak. Het duurde een eeuwigheid voor de BMW-rijder weer kon vertrekken. Maar deze moest noodgedwongen richting pits en hij zag zodoende de titel aan zijn neus voorbij gaan. Spijtige zaak voor 47-jarige Georg die net voor de start zijn afscheid als actief piloot aankondigde na een autosportloopbaan van 25 jaar. Rudi Penders was uiteraard zéér blij met de titel, maar ook zéér verrast. “We hebben de Porsche na de crash volledig heropgebouwd. Maar eigenlijk méér in functie van het algemeen klassement dan voor de titel in Klasse 2. GS en wij wonnen elk drie wedstrijden en hadden elk ons deel van de pech. We waren echt aan elkaar gewaagd. En een gat van 12 punten kan je zonder pech van de andere partij niet goedmaken. Maar het blijft uiteraard altijd een mechanische sport en de bloemen worden pas aan de meet uitgedeeld”.
Voor de derde plaats kwamen nog drie teams in aanmerking. KS Motorsport met Essers-Werckx-Van Bellingen, CEO Racing met De Laet-Vollebergh en de broers Grouwels. De Rudolph-Viper moest aan de kant met technische averij terwijl de Porsche RSR van De Laet-Vollebergh de meerdere bleef van de KS-BMW Silhouet. Deze laatste had nog een bonus van amper twee punten waardoor CEO Racing de laagste podiumplaats inpikt.
Ook in Klasse 3 werd nog flink geknokt voor de overige ereplaatsen. Het leek er even op dat First met Jamers-Van Rompuy-Verbist ook de titel van vice-kampioen zou binnen rijven. De strategie van Jo Jamers klopte weer en Verbist kwam 30 minuten voor het einde aan de leiding. Maar het tempo lag zodanig hoog dat het verbruik van de Porsche hoger lag dan voorgaande wedstrijden. Tijdens de laatste ronde kwam Verbist zonder benzine te staan. Jo Jamers: “Ik heb een inschattingsfout gemaakt en de wagen één ronde te vroeg binnengeroepen voor de pilotenwissel. De 2de plaats zou een mooie aanvulling zijn geweest naast onze titel. Spijtig, maar dat zal de vreugde niet bederven binnen het kamp”.

Ook een uitgeputte Haane moest in de laatste ronde nog passen voor de aanstormende CEO-Porsche van Van Hooydonck-Bouvy die in extremis nog de Klasse 3 won. Tijdens dat gevecht ging Haane even in de fout waardoor ook Thomas nog kon passeren. Daardoor eindigt Van Loo-Thomas  in het eindklassement 2de voor Maton-Van Campenhoudt.

Het podium in het algemene eindklassement is identiek aan de top 3 in Klasse 1. GLPK haalt het met Kumpen-Longin voor Goossens-Van Dongen en David Hart. In Klasse 2 gaat de titel dus richting ProSpeed met Penders-Lamot voor Severich-Josten en De Laet-Vollebergh. Het First-duo Haane-Meert krijgt in Klasse 3 Van Loo-Thomas en Maton-Van Campenhoudt naast zich op het ereschavot.

Kwalificaties

Zoals verwacht zette Bert Longin de Corvette op de pole. Dit leverde hem 3 extra punten op in de Driver Challenge. Kumpen moest dan maar de snelste ronde in wedstrijd achter zijn naam zetten om op gelijke hoogte te komen in de Driver Challenge. Iets wat hij moeiteloos presteerde in de 3de ronde van de wedstrijd. De eerste trainingsessie was verreden in droge omstandigheden en was dus voor de overgrote meerderheid van de teams meteen de goede. Alleen enkele klasbakken konden tijdens de tweede sessie en op een halfnatte piste hun chrono nog verbeteren. Evenwichtskunstenaars van dienst waren ondermeer de Duitse testrijder bij Porsche Motorsport, Mark Basseng die de ProSpeed-Porsche op de eerste startrij parkeerde met een duizelingwekkende chrono van 1’31”536. Johan Empsen puurde tijdens de tweede sessie een uitstekende 1’35”616 uit de Ultima. Goed voor een achtste plaats algemeen en de pole in Klasse 3. Ook Van Hooydonck, Neyens en Van Campenhoudt konden hun chrono nog verbeteren.
Op de tweede startrij stond de Marcos van Goossens-Van Dongen, geflankeerd door de Porsche biturbo van RS Racing en bemand door Maes-Van Rossem. De Viper van de broers Wauters moest amper 24/100 sec. toegeven en deelde de derde startrij met de Mosler van Kenis-De Keersmaecker die de tweede tijd klokte in Klasse 2; na de ProSpeed-Porsche, maar voor de BMW V8 van Severich-Josten. Derdaele-Empsen haalden de pole in Klasse 3 met 2 seconden voorsprong op de CEO-Porsche Supercup van Bouvy-Van Hooydonck. De Stealth van Van Moerkerke-Hillebrand raakte niet door de trainingen met een defecte primaire as. Net als de Porsche biturbo van Bouillon-Kuus die in allerijl nog een nieuwe zuiger moesten monteren.

Film Van de wedstrijd

40 wagens stonden op de startgrid van de laatste Belcarwedstrijd in zijn huidige configuratie. De laatste maal met GT1- en toerismewagens.
Anthony Kumpen trok de meute op gang voor Goossens, Maes, Koen Wauters, Kenis, Lamot, Empsen, Leest – die in de AD Sport-Porsche 993 turbo al zes plaatsen opschoof -, Karl Jacobs, Bouvy, Essers, enz. Ook de Nederlander Kuus, vertrokken vanuit de stands, gaf de Mc Donalds-Porsche flink de sporen en maakte na twee ronden al 10 plaatsen goed. Kumpen trok onmiddellijk een gat terwijl Maes een viertal ronden in het spoor kon blijven van Goossens in de Eurotech-Marcos. Guino Kenis wou de Mosler voorbij de AD Sport-Viper, maar moest zwichten tegen het pk-overwicht. Ondanks de beperkte ervaring met de Viper kweet Koen Wauters zich van een prima job.
In Klasse 2 ging Josten al vroeg in de wedstrijd over Lamot, terwijl in Klasse 3 Empsen met de Ultima iedereen het nakijken gaf. Van Hooydonck, Steinberg, Verhoeven, van Loo en Mattheus streden op een zakdoek voor de overige ereplaatsen. Na 30 minuten wedstrijd kon Kenis dan toch de Viper van Wauters voorbijsnellen, maar even later kreeg de Mosler af te rekenen met problemen aan de gaskabel en hij verloor terug zijn vierde plaats. Ook Karl Jacobs was bezig aan een schitterende wedstrijd met de Porsche RS van Ceusters. Hij snelde Lamot voorbij die het ook aan de stok kreeg met de AD Sport-Porsche met de snelle Leest aan het roer.

Lamot kwam vrij vroeg pitten en iedereen zat op het puntje van zijn stoel om de snelle Basseng in aktie te zien. Deze freelance testpiloot bij Porsche Motorsport liet onmiddellijk zien dat hij zijn statuut waardig is en klom in een mum van tijd terug naar de leiding in Klasse 2. Maes reed een prachtige stint in de Porsche biturbo van RS Racing en liet het stuur aan Van Rossem in derde positie. Maar er ging nogal wat tijd verloren door problemen met de tanktoren. Van Rossem deed wat hij kon en bolde tenslotte in vijfde positie over de eindmeet na Longin, Van Dongen, Basseng en Kris Wauters die de Viper een waardig afscheid gaf van de Mediagroep Van Dyck Belcar waarin deze jarenlang mede het hoge woord voerde.

Ondanks de problemen met de gaskabel kon De Keersmaecker de G&A-Mosler in tweede positie houden. Maar deze moest zich nog reppen om Schreurs af te houden. Voor Guino Kenis het vierde podium in evenveel wedstrijden. Drie met de Mosler samen met De Keersmaecker en één podium vorige week met de SRT-Corvette in Le Mans (FSSA-GT). Voor Leest en Schreurs een nieuw podium in de oude maar zéér snelle Porsche 993 turbo van AD Sport. De Laet-Vollebergh werden vierde voor de broers Thiers.
In Klasse 3 leek het een walk-over te worden van Belgium Racing waarbij Derdaele-Empsen het seizoen wilden afsluiten met een overwinning. Na de superchrono tijdens de trainingen bouwde Empsen een mooie voorsprong uit die Patric Derdaele probleemloos kon handhaven. Tot 20 minuten voor het vallen van de geblokte vlag plots de motor verdere dienst weigerde. Op dat moment reed Derdaele in een positie waarin hij uitzicht had op de tweede plaats in het eindklassement van Klasse 3. “Ik reed zonder iets te forceren”, zuchtte een ontgoochelde Derdaele achteraf. “Niets wees erop dat de motor verzwakte. Ik reed in een zetel naar de overwinning. Dit is al de derde motor op evenveel wedstrijden. Je zou van minder depressief worden”.
Na het uitvallen van Derdaele zag het er plots mooi uit voor de rest van de klassementsrijders in Klasse 3. Ook het Flandria Rent-duo Mattheus-Boden viel na een goede stint van Mattheus weg door een afgebroken olieleiding van de versnellingsbak. Evenals stalgenoten en BonGou-rijders Verhoeven-Van Hover, die plots in tweede stelling reden achter Haane maar de handdoek moesten werpen met een cardanbreuk. Toen was het de beurt aan Verbist om de stelling van teamgenoot Haane te bestoken. Indien Verbist de wedstrijd won, konden Jamers-Van Rompuy nog vice kampioen worden. Maar zoals we al schreven, viel Verbist zonder benzine en ging Haane onder de druk van een sterk remonterende Bouvy nog in de fout. Van Loo kon zodoende nog de tweede plaats pakken in de race en in het eindklassement. NGT kende met Maton-Van Campenhoudt een moeilijk weekend, maar door hun vierde plaats in de wedstrijd vervolledigen ze de top drie in het kampioenschap.

In de Driver Challenge eindigen Kumpen en Longin dus op een gedeelde eerste plaats. Daar hebben ze een volledig seizoen samen naar gewerkt en zij zijn daar goed in gelukt. David Hart wordt hier 2de terwijl Goossens en Van Dongen de derde plaats delen. Lamot en Haane sluiten de top 5 af.

In de Ladies Challenge komen Stephanie Boden en Kelly Jamers samen aan de leiding met gelijke punten. Maar de beker gaat naar Boden omdat die één wedstrijd méér won binnen de Ladies Challenge.

In de Welcome Challenge behoudt Mark J. Thomas zoals verwacht de leiding voor Soulet en Karl Jacobs.

In de Philip Verellen Junior Challenge en de Gentlemen Challenge waren respectievelijk Mario Josten en Raymond Raus al zeker van de titel. Het uitvallen van Stephanie Boden bracht Johan Van Loo in een zetel voor de tweede plaats in de Philip Verellen Junior Challenge.

Kevers opnieuw kampioen

In 2004 mocht Tony Kevers zich tot kampioen tronen met vijf overwinningen in evenveel wedstrijden en met een overwicht waarbij hij telkens de concurrentie op minstens één ronde fietste. Nu, twee jaar later wordt Kevers met hetzelfde wapen opnieuw kampioen, maar de Waal heeft er ditmaal keihard voor moeten knokken. De oppositie heeft het hem dus niet gemakkelijk gemaakt.
Voeg daarbij het feit dat sinds de Sprinters onder de Umbrella van de Belcar Series uitkomen het aantal wedstrijden van vijf is opgetrokken naar tien.
Afgelopen weekend stonden 29 wagens aan de aftrap, terwijl over het ganse seizoen bekeken 50 verschillende wagens deelnamen aan de Belcar Sprint Cup. Een succes over de ganse lijn!
 
Het seizoen van Tony Kevers begon catastrofaal toen de stuurinrichting van zijn VW Golf brak tijdens de Belcar First Race. Normaliter zou dit vroeger al het einde hebben betekend van zijn kansen in het kampioenschap. Maar door het feit dat het aantal wedstrijden is verdubbeld, kan een foutje of een tegenslag nadien nog worden rechtgezet. Reeds van bij de eerste wedstrijd was Kevers op achtervolgen aangewezen. MINI-rijder Tom van de Plas leidde de debatten door zijn regelmaat, tot en met de 7de wedstrijd in het voorprogramma van de Euphony 24 Hours of Zolder. In Francorchamps moest Van de Plas echter tijdens de voorlaatste manche aan de kant met een defecte distributieriem. Toen kon hij meteen een kruis maken over zijn titelambities. Maar ook zonder deze tegenslag had Van de Plas het niet gehaald. Het is immers geweten dat Kevers over de krachtigste en snelste wagen van het veld beschikt. Maar de Waal moest diep gaan in zijn duels. De BMW’s M3 van Van de Water en Dierckx zorgden voor de nodige oppositie. Vooral spektakelman Van de Water had zonder die twee 0-resultaten een directe bedreiging kunnen vormen voor Kevers. Maar laten we zeker niet vergeten dat de Golfrijder acht van de tien manches achter zijn naam schreef zodat hij volgend seizoen terecht het nummer 1 op zijn deuren mag kleven.
Tijdens de laatste wedstrijd, afgelopen weekend op Circuit Zolder, zette Kevers de kers op de taart. Hij won de race met 13 seconden voorsprong op Harry van de Water. Nochtans zette de BMW-rijder de snelste chrono op de tabellen en hij kon Kevers een tijdlang voorblijven. Maar Van de water rijdt steeds op of zelfs net over de limieten van de M3. Bij het uitkomen van de Jacky Ickx ging Van de Water even rallycrossen waardoor Kevers hem kon uitremmen in de Eerste Linkse. Van de Water liet dit echter niet zomaar gebeuren en ging daarbij opnieuw in de fout. De BMW-rijder verhuisde naar de 4de plaats, maar vocht zich toch nog een weg terug naar de 2de plaats. Een ander leuk gevecht kregen we te zien tussen de Lotus van Struyf en de BMW M3 van Dierckx. Struyf kon na een intense strijd de derde plaats veroveren, maar hij moest achteraf alles uit de kleine Lotus puren om die plaats ook te bewaren tegen een fel opzittende Geert Dierckx. Ook een mooi gevecht was er tussen de MINI’s van Van de Plas en Van Hover. Van de Plas won het pleit en kon zodoende zijn derde plaats vastleggen in het eindklassement. Pechvogel van de dag was MINI-rijder de Doncker die tijdens de trainingen zwaar in het decor belandde bij het uitkomen van de Bianchi-bocht.


In de algemene eindstand komt Dierckx het dichtst in de buurt van Kevers, terwijl Van de Plas het podium vervolledigt met één puntje voorsprong op Struyf. Revelatie Van de Water wordt vijfde voor de Graef, Goormachtigh, Coppens, Aerts en tenslotte Willemen, die de top 10 afsluit. Willemen had tijdens de start van de laatste wedstrijd een aanvaring met Goormachtigh, waardoor beiden nog pak punten verloren.

In Klasse 1 is het een BMW M3-onderonsje geworden. Geert Dierckx wordt de nieuwe kampioen voor Wim De Graef en Harry Van de Water.

In Klasse 2 of de MINI Challenge haalt Tom van de Plas het met ruime voorsprong op Tom Aerts en Dirk De Doncker.

Tony Kevers haalde het nipt met 2 punten voorsprong op Pascal Struyf in Klasse 3. Dirk Willemen vervolledigt daar het podium.

Gunther Coppens was al voor de laatste wedstrijd zeker van de titel in Klasse 4, die hij won voor Benny Smets en Gert van den Broeck.

Tom Aerts was tenslotte de beste rookie voor Kai Altvater en Mark Van Der Haegen.


Familie Raus neemt commando over

Raymond en Gunther Raus zijn erin geslaagd om in de voorlaatste wedstrijd de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over te nemen van Servranckx. Vader en zoon Raus zijn goed op dreef na een moeilijke seizoenstart. Ze wonnen tijdens de uitstap naar Lausitz, maar scoorden ginds maar halve punten omdat er te weinig deelnemers waren in Klasse 1. In het voorprogramma van de Euphony 24 Hours of Zolder doken ze terug als eerste onder de geblokte vlag en zo kwamen ze postvatten in het zog van de Renault Clio van Servranckx. Ook afgelopen weekend waren ze iedereen te snel af en nemen zodoende de leiding in het algemene klassement. Maar ook de naaste concurrenten deden het verre van slecht. Servranckx, bijgestaan door Jan Schmook kon de schade beperken. De Clio pakte de volle puntenwinst in Klasse 4 en eindigde op de 7de plaats algemeen. Ook Brinkmann-Jakobs en de broers Werckx deden na een gesmaakte wedstrijd een goede zaak in het kampioenschap. Het Duits-Nederlands duo haalde het na 150 minuten wedstrijd met amper 16 seconden voorsprong op Werckx-Werckx en nestelen zich op een voorlopige 3de plaats voor het broederpaar.
Met nog één wedstrijd te gaan, de Belcar 10 Hours of Zolder, waarin dubbele punten te verdienen zijn, zijn er nog minimum vijf ploegen die in aanmerking komen voor de eindzege.

Tijdens de trainingen was het een onderonsje tussen de zes Porsches GT3 die de Klasse 1 bevolken. De maagdelijk witte GT3 van de familie Raus was de enige die onder 1’42 dook. Hij was 8/10 sec. sneller dan het exemplaar van Vanderhaeghe-Van Hooydonck, die op hun beurt 4/10 sec. vlugger reden over een rondje Circuit Zolder dan Luc ‘BonGou’ Gevers/Tavernier. Van Beurden-Segers, Goegebuer-Van Elslander en Van Audenhove-Clocheret volgden kort en bezetten de overige plaatsen op de eerste drie startrijen. Pampel-Van der Valk was de snelste toerismewagen voor de broers Werckx en De Backer-Vanhamme. De Audi TT van Van Sprundel-Frans maakte de top 10 op de startgrid rond. Grote afwezige was de Porsche van het ProSpeed-duo Van Roij-Poncelet nadat deze tijdens de donderdagse training hard van de baan ging.

De start verliep niet zonder kleerscheuren. Gunther Raus schoot het snelst uit de startblokken, gevolgd door Van Elslander die meteen vier plaatsen goedmaakte. Ook de BMW van Pampel was goed weg, maar in de tweede bocht werd hij in de flank gegrepen door de Porsche van Van Audenhove. Beide wagens belandden in de zandbak. Achter hen moesten verschillende wagens, waaronder Werckx en Van Sprundel flink in de ankers en gingen rondtollen op de nog koude banden. Iedereen kon zijn weg verderzetten. Maar door de klap was de Porsche van Van Audenhove-Clocheret flink beschadigd. Viermaal gingen ze de stands opzoeken en kwamen hierdoor in het verhaal niet voor. Pampel daarentegen ging met het mes tussen de tanden in de tegenaanval. Hij dook hierbij regelmatig onder zijn kwalificatietijd en werd uiteindelijk beloond voor zijn moeite toen hij weer aansluiting kreeg met de kop van de wedstrijd in Klasse 2.


Minder goed verging het de MExT-Porsche van Van Elslander-Goegebuer. Al in de tweede ronde sloeg de motor af bij de afdaling van de Sacramentshelling. Geen servobekrachtiging meer op remmen en stuur, waardoor van Elslander in de zandbak verdween. Hij kon nog verder, maar het elektronische probleem situeerde zich in de kabelboom waardoor ze behoorlijk gefrustreerd de handdoek in de ring moesten werpen.
Raus kon rustig zijn voorsprong uitbouwen terwijl Van Beurden-Segers en Gevers-Tavernier slag leverden voor de tweede plaats. Dit duel op het scherp van het mes zou méér dan één uur duren tot beide wagens binnenkwamen voor de pilotenwissel. Ondertussen had ook Guido Werckx een zware inhaalrace achter de rug na de uitschuiver tijdens de start. Na één uur wedstrijd moest de BMW van De Backer-Vanhamme de leiding laten aan Werckx. Maar ook Brinkmann volgde op een handvol seconden terwijl Pampel stilaan voornoemd trio in het vizier kreeg.
Na de pilotenwissels bleef de familie Raus het orkest dirigeren. Van Hooydonk nam het stuur van Vanderhaeghe over in 4de positie en hij kwam even later postvatten in tweede positie voor Van Beurden-Segers en Gevers-Tavernier. Het Euroracing-duo Pampel-Van der Valk was ondertussen doorgestoten naar de 5de plaats algemeen en had de leiding in Klasse 2 voor Danny Werckx, Jan Jakobs en De Backer. In Klasse 4 moest Servranckx zijn leidersplaats verdedigen, maar hij kreeg zware oppositie van Van den Broeck-Voet. Servranckx kreeg nog een ‘stop & go’ aangesmeerd wegens geluidsoverlast, maar kon toch de leiding behouden.
Tijdens het wedstrijdslot kregen we nog een mooi duel voorgeschoteld tussen de beide BonGuo-Porsches. Gevers kon doorstoten naar de derde plaats, maar schoof even later op een olievlek rechtdoor aan de Jacky Ickx waardoor hij door de pitlane moest en zijn derde plaats opnieuw verspeelde. Van der Valk had ondertussen een mooie voorsprong uitgebouwd in Klasse 2, maar in de laatste ronde sloeg het noodlot toe en ging de cardan stuk. Jan Jakobs had ondertussen een slotoffensief ingezet op Werckx en werd zodoende totaal onverwacht winnaar in Klasse 2 voor Werckx en Van Manshoven- Jef Van Samang. Deze laatsten waren vertrokken vanuit de stands en reden een oerregelmatige en snelle wedstrijd met de BMW Compact van MSE. De Backer-Vanhamme werden 4de in Klasse 2 na 4 pitstops door technische problemen. Servranckx won de Klasse 4 voor Van den Broeck en werd 7de algemeen. Hij verliest weliswaar zijn leidersplaats in het algemeen klassement, maar kan de schade toch enigszins beperken. Het podium algemeen werd opnieuw bemand door de familie Raus, geflankeerd door Vanderhaeghe-Van Hooydonck en Van Beurden-Segers. Vooral weer een glansprestatie voor Vanderderhaeghe-Van Hooydonck-Corbiau die in de Belcar Endurance Cup hun eerste autosportseizoen beleven.

In de algemene tussenstand en de onderlinge Klassen zit er zéér weinig verschil tussen de koplopers. We mogen ons dus aan een spannende Belcar 10 Hours of Zolder verwachten op zaterdag 11 november.

Meer info : www.belcar.com


                           www.belcar.com


                        www.eurotechracing.nl


                        www.circuit-zolder.be

 

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
5882f0
Onthoud mijn gegevens!