Autocross/Stockcar nieuws: 'EZHACO finales op het asfalt.'

Het heeft de heren en dames van de Eerste Zuid Hollandse niet meegezeten dit jaar. Slechts vier wedstrijden gereden tot zo een beetje midden zomer en toen was het over met de pret. De laatste echte cross werd tijdens de cross afgelast na een korte maar hevige zondvloed. Dat zelfde weerselement bleef roet in het eten gooien. Was het dat weekend stralend weer, had het de week ervoor de hele week geregend. Gevolg: baan en rennerskwartier veel te zacht om er ook maar met een personenauto op te kunnen.



Dus alles werd noodgedwongen afgelast. Om het seizoen niet helemaal verloren te laten gaan voor de leden werd er besloten uit te wijken naar het asfalt en wel op de baan in Lelystad. Maar ja, dat is wel op asfalt en niet de gebruikelijke Brabantse klei. Het was dus een grote verrassing voor de meesten hoe de auto’s het zouden doen op deze “vreemde” ondergrond. Dat niet iedereen de afstelling voor elkaar had in de eerste manches mag duidelijk zijn. Er waren heel veel auto’s die gewoon lekker rechtdoor wilden.



Stuur helemaal om en wringen maar. Nadeel in Lelystad is dat de bochten aan de buitenkant “kamelen bulten” hebben om de auto’s af te remmen. Daar heb ik dus ook menig crossauto overheen zien hobbelen. Tevens moest de strijd om de Jatech bokaal beslist worden in de formule 2 landklasse. Daar was goed te merken dat een aantal F2 coureurs ook op asfalt rijden.



Zij reden wel met hun gravel/land auto, maar zijn natuurlijk door de ervaring op het asfalt in het voordeel qua afstelling van de vering etc. Daar maalde verder weinig mensen om had ik het idee, want tijdens een rondje rennerskwartier hoorde ik overal dat ze bijna allemaal machtig naar hun zin hadden. En niet alleen in de formule 2, maar in alle klasses kon hetzelfde opgetekend worden.



Uitzondering hierop was de Formule 1. Zij konden na 2 manches inpakken, omdat het geluid veel te hard was. Niet een beetje, maar echt ruim boven de norm. Zuur voor de coureurs die wel netjes een demper op de wagen hebben die het geluid genoeg dempt. Hier waren de goeden dus duidelijk het slachtoffer van de slechten. Een teleurgestelde Formule 1 coureur kon het moeilijk verkroppen: Dure motoren en onderdelen op de auto en dan niet het geluid voor elkaar hebben. Hij baalde er stevig van en vroeg zich terecht af hoe dit verder moet met de geluidseisen in de toekomst. Want die worden steeds strenger. Niet alleen in Lelystad, maar op elke baan/circuit waar geracet wordt. We zullen wel zien hoe het zich verder gaat ontwikkelen de komende tijd.





Tijdens de wedstrijden ging het er hard aan toe. Speciaal bij de “normale” standaardklasses als de junioren-, 1600- en 1800/2000-klasse. Normaal gesproken non-contact, maar er werd bij tijd en wijle behoorlijk gestoken en links en rechts werd er wel eens een tik uitgedeeld ook op de rechte einden. Maar eigenlijk niemand die er echt een probleem van maakte. Sylvana van Dal had de pech dat ze in een mangeltje terechtkwam, nadat ze met drie auto’s tegelijk de bocht in wilden gaan.





Ze had na de klap last van haar ribbenkast, een blessure waar ze tijdens de races die ze voorheen op dezelfde baan reed ook al eens last van had gehad. Bij de rodeo was het zoals gewoonlijk weer een dolle boel en er schoven dan ook geregeld auto’s over het middenterrein en langs de buitenkant door het gras. Dit was in de eerder genoemde klasses ook zo. Tja…het blijven crossers natuurlijk. De natte baan was natuurlijk ook geen enkel probleem voor de mannen en vrouwen in de auto’s. Daardoor kon er flink gedrift worden. Zeker met de achterwiel aangedreven auto’s bij de Rodeo, Sierra, kevers en F1/F2.





Ook de kevers waren met een leuk aantal opgekomen. De laatste echte cross waren het er maar drie. Nu waren er toch een stuk of negen op de baan. Raymond Vos won de eerste manche maar was iets te enthousiast in de tweede manche en de finale. Die werden nu gewonnen door zijn team maatje Patrick Hoexum.





De strijd om de Jatech bokaal werd beslist in het voordeel van een coureur die normaal ook op het asfalt voorin meerijdt. Toon Schut stond al goed in het klassement omdat hij ook tijdens de eerdere crosses in Blauwhuis en Veen al gereden had voor deze trofee. Willy Peeters en nog een aantal coureurs die normaal in Emmen rijden zorgden voor een mooi vol veld van 20 auto’s. De auto’s moesten echter wel regelmatig op onverharde banen gereden hebben.







De finale werd een spannende strijd waarin Toon Schut en Willy Peeters op het scherpst van de snede streden om de eerste plek. Er werden forse tikken uitgedeeld op de achterbumpers, wat toegestaan is in deze klasse< dus het was allemaal uitermate fair wat er gebeurde. Toon Schut gaf vier rondes voor het einde het beslissende setje en won dus deze finale voor Willy Peeters. Ook Patrick Tersteeg,  Cor Schutter en Jan Hoogervorst, die normaal ook asfalt rijden op deze baan, eindigden voorin in deze finale.





Toon Schut werd dus ook winnaar van de Jatech bokaal welke op de baan aan hem overhandigd werd. Nou ja…Toon is nu eenmaal niet de langste coureur in het veld dus de bokaal werd naast hem neergezet. Hij was slechts een kop groter dan de schitterende beker die hij kreeg.



De laatste finale was net afgelopen toen het lichtknopje uitgezet werd. De planning paste dus precies. Ik denk dat de mensen van de EZHACO en de coureurs, behalve de F1, terug kunnen kijken op een bijzonder geslaagde racedag op het asfalt van Lelystad.

©2008 tekst en foto’s Aart Langevoort / www.raceflash.nl
©Uitslagen EZHACO (bron) www.ezhaco.nl

Einduitslagen 2008 EZHACO

Jeugd Rodeo 1600
1. Robin Bouman 1. Marco Jenninga 1. Victor Borgdorff
2. Kevin van Beek 2. Dick de Groot 2. Leon Schreuders
3. Dennis Burger 3. Henk de Graaff 3. Team Keppel
4. Sylvana van Dal 4. Roy van Heel 4. Rolf Schut
5. Bart Verhoef 5. Tony van den Berg 5 Robin Haast


2000 Kevers Sierra Cup

1. Arie Koole 1. Michael Schneider 1. Ad Pellikaan
2. Team Simons 2. Dick Booman 2. Joop Bouman
3. Team Schouten 3. Ton Severs 3. Toine Scherf
4. Cor Timmermans 4. Patrick Hoexum 4. Gerrit Vos
5. Pieter Verboon 5. Gerrit Brinkman 5. Ad Bouman

Formule 2 Formule 1
1 Toon Schut 1. Wim Broere
2. Peter Schut 2. Hans Stravers
3. Jorg Weijers 3. Piet Vonk
4. Patrick Tersteeg 4. Job Honderd
5. Willy Jacobs 5. Maarten van Herk

Deze uitslagen komen van de website van de EZHACO (30-11-08).






















   



  




  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
56e626
Onthoud mijn gegevens!