Autocross nieuws: 'Topdag Zevenhuizen voor EZHACO.'



OK beste crossfans, Het heeft even geduurd maar hier is dan het stukje van de autocross in het Zuid Hollands Zevenhuizen. Ik moest even op de uitslagen wachten, dus dat moet u ook maar even. Die volgen nu namelijk aan het einde van het stukje. Komt ook omdat ik de rijders in de regionale klasses niet zo goed ken.



De eerste anekdote komt uit de hoek van de kevers. Tijdens de laatste cross in Sint Maarten hielp Raymond Vos een tandwiel in zijn versnellingsbak naar de eeuwige crossvelden. In de werkplaats een bak in de auto gemeubeld vlak voor het vertrek naar Zevenhuizen.



Daar heeft hij blijkbaar even niet goed opgelet met het monteren van de nieuwe bak, want hij kon nu, als het programma nog zou bestaan, zo mee doen met het achteruit rijden. Zijn kever had nu namelijk vier versnellingen achteruit en maar eentje vooruit. Toen ik dus arriveerde op de baan zag ik een kevertje met zijn kont omhoog staan met onder elke draagarm iemand die druk aan het sleutelen was aan de auto.



Het bleek een palletje te zijn in de bak die verkeerd om lag…. Nou ja, toen dat verholpen was bleek hij gewoon weer vier versnellingen vooruit te hebben en kon Raymond gewoon meerijden, En niet onverdienstelijk zoals straks nog wel blijkt.
Het weer was prachtig en de baan lag er uitstekend bij. Dit resulteerde in een geweldige opkomst van publiek dat naar deze cross kwam kijken.



Hoorde dat er meer dan 4000 toegangskaartjes gedrukt waren…deze waren op een gegeven moment op. Het publiek stond dan ook rond de baan in wel vier tot zes rijen dik. Geweldig voor de EZHACO en alle vrijwilligers van deze club. Hoogtepunt van de dag was voor velen de aangekondigde GP van Zevenhuizen met allerlei oudrijders met een crossverleden waar menigeen tegen op kijkt.



Geweldig om te zien hoe de vader van Toon Schut in de formule 1 stockcar geholpen werd door zijn zoon. Mooi om te zien dat na een paar aarzelende rondjes, zoveel vermogen hadden de auto’s van de heren destijds niet, het gas door met name pa Hink goed gevonden werd. Hij ging namelijk driftend het rechte eind op. Leuk was ook de verrassing voor de vaste starter en finish vlagger van de EZHACO.



Er was voor hem ook een auto geregeld. Nadat hij ingestapt was, werd hij door zijn plaats vervanger getrakteerd op de zwarte vlag…. Hij was namelijk gewoon in zijn blouse zonder mouwen in de auto gestapt. Geen brandvertragende overall, geen nekband…dus de vlag was wel op zijn plaats..Maar zoals menig ander coureur werd de vlag uiteraard genegeerd en de rondjes werden keurig afgemaakt. Ik denk ook dat zijn eerste woorden waren: “Heb hem helemaal niet gezien” Dat hoor ik wel vaker….

Wat verder op viel tijdens de wedstrijden, was dat er enorm veel lekke banden gereden werden. Dat werd een aantal coureurs in de finale noodlottig. Zij reden in de manches steevast vooraan mee maar moesten in de finale met een lekker band een topklassering laten schieten. Wat ik me nu nog herinner had in ieder geval de Celica van Team Vos in de Ezhaco 2000 daar last van. Met overmacht de manches gewonnen, maar in de beslissende finale een platte pijp en dus ver van het podium. Dat lot trof ook Job Honderd en Jac Tesselaar.



Zij hadden in de vierde manche een geweldige strijd met elkaar waarin zij elkaar elke ronde afwisselden aan de kop van het veld. Denk dat zelfs de collega’s die gedubbeld werden dat door hadden, want die gingen keurig aan de kant. De manche werd uiteindelijk in de laatste twee bochten gewonnen door Job Honderd. In de finale vielen beide mannen ver terug door u raad het al: lekker banden. Tijdens de neutralisatie in eerste ronde werd bij Tesselaar nog snel een band gewisseld die lek was, maar dat mocht niet meer baten. Na een paar ronden plofte er een voorband.



Ook een mooie strijd was er in de eerste manche bij de kevers. Johan Goos maakte een stuurfoutje in het begin van de eerste manche. Patrick Hoexum stond ook vast achter de auto van Johan. Vervolgens lukte het Patrick om het hele veld in te halen en in de laatste ronde reed hij dus op kop. Hij vergat alleen wel zijn bloemen op te halen. In de tweede manche deed hij dat wel. In deze manche eindigden zijn teammaatjes Johan Goos en Raymond Vos als tweede en derde. De finale werd oppermachtig gewonnen door Patrick Hoexum, die de nummer vier in de finale net niet dubbelde. Ook Moos Kroon had ondanks een inhoudende motor het spul weer up and running na de pech in Sint Maarten en Biddinghuizen. Deze keer waren Gerrit Brinkman en Sven van der Avoird de pechvogels. Sven werd geraakt door de kever van Johan Goos, die vlak achter hem reed toen Sven zijn auto helemaal dwars ging op de baan. Johan kon hem niet meer ontwijken. Te veel schade aan de auto deed ze besluiten de wagen op te laden en de finale niet te rijden.



De finale bij de stockcar formule 1 werd gewonnen door Fred Hink. Voor Mark van der Hoeve en Toon Vronik. Die mocht niet meerijden bij de “oldtimers”. Denk ook dat hij daar pas toe gelaten wordt als hij 95 jaar oud is, want voorlopig doet hij het uitstekend tussen alle jonkies.
Bij de regio toerwagens werd Robert-Jan Huybrechts eerste. De regio 1600 werd gewonnen door Rene Waanders en de Regio 2000 door Martin Berndsen.

Bij de reguliere EZHACO klassen werd er, net als bij de andere klassen trouwens, fel gestreden tijdens de manches en de finale. Ook hier werden lekke banden sommige rijders fataal. Er werd bijzonder fair gereden en de zwarte vlaggen konden in de houder blijven staan. De beker bij de EZHACO 1600 ging naar Leon Schreuders en bij de EZHACO 2000 naar de auto van Team Simons.

Tot slotte bij de jeugd, welke er de vorige wedstrijd een potje van gemaakt hadden, werd er na een stevige waarschuwing van de wedstrijdleider voor de wedstrijden, keurig gereden. Kijk, contact is er altijd wel, daar is het ook autocross voor! Maar er werden nu geen auto’s door onbezonnen acties van de baan gerost. Prima gereden jongens… De winnaar bij de jeugd was Bryan Brands, die bleef Dirk-Jan Boon en Barry Bauer voor.

Al met al dus een bijzonder geslaagd evenement in Zevenhuizen. Goede spannende wedstrijden, hoge snelheid door de goede baan en heel erg veel publiek…Wat wil je dan als organisatie nog meer…Tot de volgende keer!

Finale uitslagen Zevenhuizen

Jeugdklasse    Ezhaco1600
 1e Bryan Brands   1e Leon Schreuders
2e Dirk-Jan Boon  2e Team Bros
3e Barry Bauer   3e Sjaak v/d Sar
4e Michael Verhoeve  4e Team den Hollander
5e Mike van Rosmalen  5e Team Gommeren

Ezhaco 2000    Regio 1600
1e Team Simons   1e Rene Waanders
2e  Pieter Verboon  2e Cyrill van Vliet
3e David Versendaal  3e Stephen v/d Plank
4e Rick Boerefijn  4e Ewoud v/d Berg
5e Team Broere   5e Nicole v/d Heiden

Regio 2000    Regio Toer
1e Martin Berndsen  1e Robert-Jan Huybrechts
2e Ronald van Nispen  2e Jan Snoei
3e Carry Huijbrechts  3e Willem Slob
4e Uthokkie   4e Theo Vernooij
5e Remon Verhoeven  5e Arnoud Verduinen

Kevers     Stockcar F1
1e Patrick Hoexum  1e Fred Hink
2e Johan Goos   2e Mark v/d Hoeve
3e Chris Oud   3e Toon Vronink
4e Raymond Vos   4e Wilco Reijm
5e Moos Kroon   5e Hans Stravers


Bron uitslagen: Marc van der Leest/EZHACO
©2009 foto’s en tekst Aart Langevoort/raceflash.nl






















   



  


  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
c95b4b
Onthoud mijn gegevens!