Autocross nieuws: 'St. Maarten - ACON: Van glibberen naar gummen!'



Daar kwam het in het kort wel op neer tijdens de 4e cross op de baan van Sint Maarten georganiseerd door de ACON. ’s Nachts al een keer wakker geworden en ja hoor… druppels duidelijk hoorbaar op de vensterbank…. En niet zo weinig. Dus eerst snel de PC even aangezet om te voorkomen dat ik voor niks naar Noord Holland af zou reizen. Geen bericht is goed bericht dus de spullen verzameld, koelbox gevuld en in de auto op weg. Onderweg ook niet best. Louter grijze wolken en gestaag vallende regen. Aangekomen in Sint Maarten was het niet anders.



Hoopgevend waren de berichten dat het droog zou worden volgens de buienradar. De start werd daarom ook een half uurtje uitgesteld en er werd afgesproken dat er in de manches wat minder ronden gereden zouden worden. Dat het glibberen en glijden zou worden was dus al duidelijk. Dat er weinig snelheid in de auto’s zou komen dus ook. Laat staan dat je je met je auto buiten het spoor zou begeven. De bodemplaat op de prut en de banden doelloos draaiend. Jac Tesselaar strandde vlak voor me met zijn Stockcar en na twee a drie minuutjes proberen keken we elkaar aan en een moedeloos: “Wat nu?” kwam duidelijk door. Hij werd door een van de lepeltrucks weer in het spoor getrokken! En zo waren er in elke klasse coureurs die hopeloos vast kwamen te zitten in de zware klei. Maar zoals wel vaker met autocross, de omstandigheden zijn voor een ieder gelijk, dus ook nu kwamen de slimme rijders bovendrijven en hielden hun auto wel zo veel mogelijk in het spoor.



Iets minder gas op het rechte eind zorgt er dan voor dat degene die voorbij kwam stuiven aan het einde de prut inschoot, meteen weer ingehaald kon worden. Een ronde later stond diezelfde auto nog steeds te wroeten om weer op de baan te komen. Dit waren taferelen die tijdens de eerste twee series manches veelvuldig te zien waren.

Echter de buienradar blijkt toch een redelijk effectief hulpmiddel te zijn. Het werd droog en het spoor werd steeds breder. Dit kwam natuurlijk de snelheid ten goede. En zowaar tijdens de finale van de F1 stockcars begon het te stuiven en werd de baan alsnog zwart van het rubber. En jawel, dit alles binnen een tijdsbestek van 5 uurtjes.



Door de wisselende omstandigheden dus veel verschillende manchewinnaars. Het lukte alleen Simon Peetoom en Bouwe Arjen Hiddenga om twee manches of een manche en een finale te winnen. Hierdoor dus een aantal verrassende uitslagen, met name bij de rodeo en de F1. Hierdoor liepen de verschillen in de diverse kampioenschappen niet verder op, of werden zelfs kleiner wat met nog twee wedstrijden voor de boeg een aantrekkelijk affiche oplevert. Wat is er voor een organisatie nu mooier dan de kampioenschappen die tijdens de laatste racedag beslist worden.

Bij de rodeo werden er vandaag 7 manches en een finale gereden. De hiervoor al genoemde wisselende omstandigheden zorgden voor een verscheidenheid aan manchewinnaars. Het was dus duidelijk dat degene die de finale zou winnen en verder een paar keer in de top 10 gefinished was grote kans had om met de dagoverwinning naar huis te gaan. Ybe Vellema lukte dat vandaag het best. Een overwinning, twee tweede plaatsen en een derde plaats brachten hem dus de dagzege. Rick Floris won geen enkele manche, maar wist wel al zijn manches rijdend op een goede plaats te beeindigen. Hij werd hierdoor verdiend tweede. Hetzelfde geld eigenlijk voor de nummer 3 over de dag Koos Gropstra. Hij werd een keer tweede en twee keer vierde in de manches en kon door een achtste plek in de finale zijn derde plek veiligstellen.



De andere manche winnaars waren: Ricardo Niele, Martijn Dekker, Huib Smit, Arco van der Kroon, Jos de Jong en Robert Wagemaker. Robert wist eindelijk weer eens een van de Benzen naar een manche overwinning te sturen. Over het algemeen kwamen tijdens de zware omstandigheden de voorwiel aangedreven auto’s het beste uit de verf. Robert won ook de zevende manche toen de baan al aardig opgedroogd was. En het spoor was veel breder, wat ook wel nodig is met de driftende achterwiel aangedreven Mercedes, BMW en Volvo.

Bij de 4 cilinders eigenlijk geen verrassingen. Dit is ook de enige klasse waar de koploper in het algemeen klassement ruim voorstaat op de rest. Simon Peetoom moet wel twee black-out dagen hebben om de eindoverwinning mis te lopen dit jaar. Vandaag was hij ook weer de sterkste, waarbij moet worden vermeld dat Leo Sintebin niet reed, vanwege gebroken ribben die hij opgelopen had tijdens het NK in Ten Boer, een week eerder. Peetoom eindigde constant in de top drie en was dus de logische dagoverwinnaar. Johan Peetoom en Patrick Sintebin wisten ook een manche te winnen maar hadden tijdens de andere manches pech om een keer uit te vallen of achterin te finishen. Jan Douwe van der Veen en Hielke Hendriks streden om de tweede en derde plek in het dagklassement wat door Jan Douwe gewonnen werd omdat hij tijdens de manches iets betere resultaten had neergezet. Ricco Bood, die het weekend ervoor Nederlands Kampioen geworden was, werd tenslotte 4e in het dagklassement.

Bij de kevers gaf Patrick Hoexum duidelijk aan dat de strijd om het kampioenschap met Floris Verbruggen nog helemaal open is. Slechts 4 puntjes verschil na vandaag. Floris had een iets mindere dag. Hoewel hij wel de 1e manche gewonnen had. Hoexum werd een keer derde, een keer tweede en wist de finale te winnen. Hierdoor was hij dus de logische dagwinnaar. Sven v.d. Avoird won de tweede manche en Chris Oud de derde. Tijdens de eerste twee manches viel het dus niet mee om de kevers op snelheid te krijgen. Nadat de baan wat opdroogde en het spoor breder werd, ging de snelheid bij de rappe kevers ook gelukkig omhoog en konden de achterwielaandrijvers laten zien hoe spectaculair het eruit ziet in deze klasse. Het dagklassement wordt volgemaakt door Floris Verbruggen (tweede) en Robert Vos die constant reed en zodoende de derde plek over de dag meenam naar Hippolytushoef (het bestaat echt).

Tot slot de Stockcar F1. De mannen konden slecht uit de voeten de eerste manches. Opvallend was dat verschillende coureurs de eerste omloop hadden laten schieten, want er verschenen opvallend veel schone auto’s in de baan tijdens de vierde manche en verder. Ook lieten veel mannen de dakspoiler van de auto, want dat sorteerde toch niet veel effect, omdat de snelheden niet zo hoog waren als normaal. Hoewel..Toon Vronik rijdt nooit met een dakspoiler en eindigt toch regelmatig voorin. Omdat Durk Greidanus vandaag een dipdag had, schoof het klassement aardig in elkaar. Axel Nijs kon aardig bijtrekken en staat nu nog 7 puntjes achter na de vierde racedag.



Ook hier dus een aantal verrassende winnaars van een manche aan het begin van de dag. Zo wisten Ron Verkerk en Robert-Jan Schutter de eerste en tweede manche te winnen. Met een opdrogende baan en een steeds breder spoor werd het inhalen makkelijker en kwamen de gebruikelijke namen dus ook verder naar voren. Fred Hink won een manche net als Wierd Gietema. Hiddenga won dus ook als enige twee manches, maar reed in de finale niet uit en was blijkbaar een keer eerder uitgevallen. Hij werd tiende over de dag. De dagoverwinning was voor Wierd Gietema gevolgd door Axel Nijs, die de finale gewonnen had. Ouwe Bijlsma werd derde vandaag en Peter Koorn wist uiteindelijk vierde te worden.

Daguitslagen:

Rodeo:
1 Ybe Vellema
2 Rick Floris
3 Koos Gropstra
4 Bareld van der Zee
5 Arco van der Kroon.

4-cilinder standaard:
1 Simon Peetoom
2 Jan Douwe van der Veen
3 Hielke Hindriks
4 Ricco Bood
5 Johan Peetoom

Kevers:
1 Patrick Hoexum
2 Floris Verbruggen
3 Robert Vos
4 Robbert Verlaan
5 Chris Oud

Stockcar F1:
1 Wierd Gietema
2 Axel Nijs
3 Ouwe Bijlsma
4 Peter Koorn
5 Jan van der Iest

©2009 foto’s en tekst Aart Langevoort/raceflash.nl





















   



  


  

Reacties

Weer een knap stukje tekst Aart.

See you next time.

Gr.
Johan
Racing Team Hoexum

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
8e0231
Onthoud mijn gegevens!