Autocross nieuws: ‘Pluvius spelbreker in Veen.’



Het zit de dames en heren van de EZHACO niet mee de laatste twee wedstrijden op de baan van Veen. Vorige keer waren een vervelend ongeluk, wat overigens wel goed afgelopen is achteraf, en het latere aanvangstijdstip de boosdoeners. Zaterdag 26 juli waren het de weergoden die roet in het eten gooiden. Het zag er allemaal, ondanks de drukkende warmte, veelbelovend uit. Ondanks de vakantie en de Zwarte Cross in de achterhoek, waren er toch genoeg coureurs naar het Brabantse land afgereisd om op 27 juli te strijden om de dagprijzen.



Alleen de kevers vielen wat uit de toom. Daar waren drie auto’s in de baan, die echter wel lieten zien waar deze lichte auto’s toe in staat zijn.



Een oproep van de organisatie voor vrijwilligers op en rond de baan had zijn vruchten afgeworpen, want er waren genoeg mensen die wilden assisteren als dat nodig was. Een compliment voor al de vrijwilligers die een cross evenement mogelijk maken is dan ook wel op zijn plaats.



Tot en met de laatste twee heats van de derde serie manches verliep alles vlot. Er werd hard gereden op de rechte stukken en in de bochten was het uitkijken voor de gaten en kuilen die er ontstonden. Een paar grapjassen waren een paar dagen voor de cross op de baan aan het crossen geweest dus de toplaag lag hierdoor deels los op de baan. Dat was de oorzaak van de kuilen die er ontstonden. Dat kon echter de pret niet drukken en veel coureurs gingen dan ook handig om de kuilen heen. De regen die om half vier naar beneden kwam was echter teveel voor de kleibaan.



De Ford Sierra’s gingen nog redelijk rond, maar de F1 die echt in de stromende regen de laatste heat moest rijden. Ik heb Durk Greidanus nog nooit zo langzaam van zijn plek zien komen voor de rollende start. Voor dat de opwarmronde gereden was, kon je rustig wat te drinken gaan halen bij wijze van spreken. Het was dan ook terecht dat de heat eerder werd afgevlagd.



Het werd daarna wel droog en iedereen wilde graag de finaleheats nog rijden, maar nadat met de kilverbak aangetoond was dat er echt teveel water op de baan stond had iedereen er vrede mee dat de finalemanches afgelast werden.

In het kort de klasses.

Junioren. De dag begon uitstekend voor Sylvana van Dal. Ze won overtuigend de eerste heat en dat beloofde veel voor de rest van de dag. Echter de pechduivel sloeg toe. Een gebroken steekas had tot gevolg dat zij in de andere manches eindigde achter de afsleep tractor. Kevin van Beek en Dennis Burger konden de beker voor het dagklassement delen, want zij eindigden met evenveel punten op een gedeelde eerste plaats. Rick de Graaff werd derde bij de Junioren.

1600-cc. Bij de 1600-cc coureurs vielen de klappers vandaag. Sabine van der Steen en David Bac gingen hard over de kop. Hier bleek dat de auto’s toch goed veilig gebouwd zijn. Het plaatwerk loopt altijd schade op natuurlijk, maar de coureurs konden ongedeerd uitstappen en Sabine reed in de derde manche gewoon weer mee. David ging in de derde manche over het dak en door de regen is het onbekend of hij de finale had kunnen rijden. De dagoverwinning ging naar Victor Borgdorff die twee manches won, gevolgd door Rolf Schut en de auto van team Keppel.

2000-cc. Hier verspeelde de coureur van Team Vos een hoge klassering in het dagklassement door de auto in de derde manche, terwijl hij ruim voor lag op de concurrenten, op het dak te leggen. Ging gelukkig niet al te hard, dus de schade aan de Celica valt waarschijnlijk wel mee. Hierdoor eindigde de wagen nu net buiten de ereprijzen op de vierde plaats. Arie Koole, Henk Binnendijk en Pieter Verboon gingen met de dagprijzen aan de haal in deze volgorde.

Rodeo. Altijd een klasse apart de groep rodeorijders. Het gaat allemaal net even ruiger dan de overige klasses. Dat is aan de auto’s ook wel te zien. Maar, de mannen helpen elkaar wel zoveel mogelijk om alle auto’s de volgende manche weer op de baan te krijgen. De auto van Maikel Kollenburg vatte zelfs even vlam, maar stond daarna gewoon weer op de baan. Dick de Groot had ook zijn dag niet vandaag. Tot zijn grote ergernis eindigde hij twee keer bovenop de zandwal aan de binnenkant van de bocht. De banden net geen contact meer met de baan dus einde oefening. Huub Smit, Marco Jenninga en Tony van de Berg waren de eerste drie in het dagklassement. Blijft wel een vreemd gezicht om de grote Mercedes van Marco achter een Golfje te zien aanjagen.

Kevers. Jammer genoeg maar drie auto’s op de baan, Maar die lieten wel zien wat ze kunnen. Er werd flink gas gegeven en Dick Bouman was even vergeten dat deze kevers niet kunnen vliegen. Ik hoop dat de schade aan de auto meevalt. Ton Severs won alle manches en werd dan ook eerste. Dick Bouman, ondanks de crash, werd tweede en Andre Bakker werd derde. Volgende keer hopen dat de mannen die nu in Loenen reden er weer bijzijn. Want een iets groter veld moet toch kunnen in deze mooie spectaculaire klasse.

Sierra. Deze mannen rijden hun eigen kampioenschap, vaak op de banen van de Ezhaco en Brakel. Ze rijden de vouwen uit elkaars auto tijdens de manches, maar in de pits wordt er met man en macht aan de auto’s gewerkt om ze weer op de baan te krijgen. Een geinige klasse dus die, mede door de achterwiel aangedreven auto’s voor spectaculaire momenten en driftwerk in de bochten garant staat. Ad Pelikaan, Joop Bouman en Ad Boumans verdeelden in deze volgorde de eerste drie plaatsen in het dagklassement.

Formule 2. 11 formule 2 coureurs waren naar Brabant afgereisd voor de strijd om de Jatech Bokaal. Dat deze klasse steeds groter wordt, mag duidelijk zijn. Er zijn ook steeds meer asfalt mannen die er een tweede, vaak wat oudere, auto bij hebben voor het crossen op het land. Patrick Tersteeg en Toon en Peter Schut rijden normaal altijd op de asfalt banen, maar door het wegvallen van Venray ontstaan er gaten in de race agenda van de mannen, dus is dat een mooie uitkomst om toch met de sport bezig te zijn.



Roland Lousma deed goede zaken. Hij won twee manches en ging dus ook met de dagprijs terug naar Friesland. Toon Schut reed ook erg sterk, maar de manches waren net een of twee rondes tekort om Roland te achterhalen. De concurrentie is duidelijk beter en sneller geworden. Hij mocht de tweede prijs ophalen bij de jurybus. Frits van Dis reed zijn manches gewoon lekker constant uit en werd derde.

Formule 1. Verreweg de grootste groep rijders was vandaag de formule 1 klasse. Omdat er weinig wedstrijden waren, zijn er veel coureurs naar Veen gekomen om de auto’s te testen nadat ze wat problemen hadden gehad in eerdere crosses. Dat gold in ieder geval voor Durk Greidanus. Die wil 10 augustus optimaal aan de start verschijnen in Sint Maarten. Zo was ook de familie Honderd van de partij en ook Jeroen Wekema was naar Veen gekomen.
Job Honderd had vandaag zijn zaken het best voor elkaar en ging met een voorsprong van 8 punten afgetekend met de eerste prijs naar huis. Ronald Raaphorst en Wim Broere werden in deze volgorde 2e en 3e, terwijl Durk Greidanus op de minst populaire plaats eindigde in het dagklassement. Hij werd dus vierde.

©2008 tekst en foto’s Aart Langevoort www.raceflash.nl














   



  




  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
974f9f
Onthoud mijn gegevens!