Autocross nieuws: 'Europokal - Aanpassingen en wijzigingen voor 2009'



1) Met een herstart op de baan tijdends de serie’s worden de auto’s in het verzet opgesteld i.p.v. achter elkaar. De kopman mag bepalen of hij aan de binnen- of de buitenkant van de baan start, niet in het midden van de baan. De volgende auto wordt bepaald door de official. Dit geldt niet voor de Superfinale, dit blijft achter elkaar!

2) Alle deelnemers die van start gaan in de finale op zondag krijgen 3 extra punten voor het kampioenschap. Deelnemers die van start gaan bij de Supercup krijgen 5 extra punten voor het kampioenschap. Voor de wedstrijdpunten van het kampioenschap moet u finishen. Voor de rest blijft het zoals het was.



3) Twee rijders op één auto is mogelijk, de auto wordt dan evt. kampioen. Wel met de volgende opties;
„Ï Iedere rijder moet minimaal 2 wedstrijden met deze auto gereden hebben wilt de auto in aanmerking komen voor het kampioenschap.
„Ï De rijder die vrijdagavond (ten laatste op zaterdagmorgen 8u30) inschrijft moet er het hele weekend mee rijden!!! Er mag niet van rijder gewisseld worden gedurende de wedstrijddagen.
„Ï De ingeschreven rijder mag alleen tijd zetten.
„Ï Word één van de rijders gediskwalificeerd, dan wordt de auto gediskwalificeerd.
„Ï Aan het begin van het seizoen dient de auto met de 2 bijhorende rijders bekend te zijn.
„Ï Wijzigingen gedurende het seizoen is niet mogelijk!!!

4) Om deel te kunnen nemen aan de laatste Euro-Pokal wedstrijd in St-Lenaarts dient u minimaal 3 Euro-Pokal wedstrijden te hebben gereden in het seizoen 2009.

5) Klasse 4 houdt op te bestaan, er zijn helaas te weinig rijders voor deze klasse. Deze kunnen nog wel in klasse 6 en klasse 12 rijden. Klasse 4 wordt de jeugd-klasse van 0 – 1300 cc.

6) Er wordt in 2009 met een nieuwe klasse gestart, namelijk klasse 12 “DE VRIJE KLASSE” met maximaal 0 – 4000 cc totale motor-inhoud. Deze klasse word eerst 1 jaar op proef geprobeerd, werkt het naar behoren, gaan we ermee door.

„Ï De veiligheid van de auto’s zijn zoals in Groep1, Groep 2 & Groep 3, verder mogen de auto’s afwijken zoals bv. de ophanging, motor, 2 motoren, 2 motoren naast elkaar, of een voor en achterin, enz.
„Ï Er moeten minstens 12 auto’s aanwezig zijn (starten) met de inschrijving op zaterdagmorgen 8u30, op alle wedstrijden.
„Ï De veiligheid in deze klasse staat voorop! Extra verstevigingen of uitstekende delen worden niet toegestaan. Het mogen geen botsauto’s zijn met gevaar voor andere rijders, deze worden alsnog geweigerd.
„Ï In deze klasse mogen in principe alle type crossauto’s rijden die niet in klasse 1 t/m 11 kunnen deelnemen. Dit kunnen sprinters zijn met 2 motoren, met een 8 cilinder enz. Maar ook NK toerwagens, kevers 4x4, echter ook een standaard auto die in geen andere klasse mag rijden, bv ook met 2 motoren.
„Ï WRC auto’s mogen ook starten in deze klasse. Een klasse voor alle type crossauto’s door elkaar.


„Ï Alleen auto’s uit klasse 3 – 6 – 8 & X (=11) kunnen in deze klasse bij-inschrijven. Nu hebben alle klassen de mogelijkheid om bij in te schrijven op zondag.
„Ï Crossauto’s kunnen alleen aan deze klasse deelnemen na een Technische Keuring door de Euro-Pokal TC, alleen zij bepalen of de crossauto aan de veiligheidseisen van het Euro-Pokal reglement voldoet.
„Ï Er mogen géén bangers, stockars, jeeps, USA-cars of busjes aan deze klasse deelnemen, alleen nette Euro-Pokal waardige crossauto’s.
„Ï Denk eraan dat deze klasse is bedoeld voor auto’s die niet in een andere klasse kunnen of mogen deelnemen.
„Ï De rijders van de finale uit klasse 12 kunnen niet deelnemen aan de Supercup. Dit i.v.m. de grote verschillen van de auto’s.

7) Rem of stoflampen niet in of achter een spoiler monteren. Lampen moeten aan de achterzijde goed zichtbaar zijn voor de achterop komende auto’s.

8) Met 4 wielen buiten de baan word veranderd. Als u met 4 wielen boven op de berg staat bent u met 4 wielen buiten de baan. Dit geldt alléén voor de buitenkant van de baan, niet voor de binnenkant dit blijft zoals het was.

9) Eigen tap-installaties in het rennerskwartier word vanaf 2009 verboden, ook zware muziek-installaties zijn verboden. Dit alles i.v.m. de vergunningen van de verenigingen. Denk hieraan, er word op gecontroleerd en u wordt uit het rennerskwartier verwijderd.

Bron: Jo Rikken, Het Euro-Pokal bestuur (www.euro-pokal.info) / Foto's Raceflash.nl





















   



  




  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
c269d1
Onthoud mijn gegevens!