Autocross nieuws: 'Crossen en plonsen in de Beemster.'



Op zondag 2 augustus 2009 was het weer zover in de Beemster in Noord Holland. Als afsluiting van de lokale feestweek wordt daar altijd de Beemstercross gehouden. Ook binnen het Noord-Hollands Kampioenschap best een unieke wedstrijd, omdat er altijd enorm veel publiek op afkomt. En dan niet alleen uit de Beemster zelf. Het is een gave baan, een soort L met een scherpe bocht naar rechts. Dat levert natuurlijk nog wel eens wat problemen op, want over het algemeen wordt er alleen linksom gereden met soms een klein knikje naar rechts. Wat verder het spektakel vergroot is de sloot welke langs de rechte stukken loopt. Menig coureur heeft daar al eens ingelegen wat vaak een spectaculaire plons op levert.



Bekijk de ene foto maar. Voor de aanwezigen wel bekend, maar als u er niet geweest bent vind ik het knap als u weet wie er te water gaat. Ik zal het alvast maar verklappen. Het was Lowie Hoedt in de verstevigde klasse. Hij heeft sowieso niet veel mazzel dit seizoen. Veel pech met de auto en net als tijdens het NK Verstevigd eindigde hij hier op zijn dak tussen het kroos. Aangezien het best een harde klap was, was hij toch even van de wereld, maar gelukkig zijn de mannen wel iets gewend en liep hij later toch nog wel wat geschrokken terug naar het rennerskwartier.



Joris Botman had ook zijn dag niet. Iets te hard achter Miranda aan ging het helemaal mis in de eerste bocht. Zijn auto maakte een stuiter waarna hij geraakt werd door de witte Golf van Arie Hoekspaans. Uiteindelijk beide auto’s te water. Joris toch een beetje dizzy dus terecht werd er rood gegeven. Coureurs eruit en vervolgens kon de wedstrijd weer verder. Nadat Tom de Leeuw beide auto’s net miste en vervolgens ook te water ging, was het Jelle Bergsma die de auto van Joris de genadeklap gaf. Hij ging in de bocht over de kop en kon er verder dus weinig aan doen dat hij zijn Golf in het dak van Joris zijn auto boorde. Het droge commentaar van de heer Botman was: Tjonge, deze is afgeschreven, gelukkig heb ik al een andere staan. Motortje eruit en wat onderdelen en dat was het.



Een andere anekdote kwam van een van de brandweerlieden langs de baan. Die kwam als eerste bij een auto die ook half op de kop in de sloot lag. Toch even controleren of de coureur nog een teken van leven geeft. Hij zag hem niet dus riep hij: “Heeyyy gaat het?”, waarna er een korte stilte volgde met een krachtterm en de legendarische woorden….”Nee natuurlijk niet man, mijn broek is zeiknat!!!!” Verder niks aan de hand gelukkig.



Wat verder nog opviel was dat veel rijders terwijl ze voorin reden en dus kans hadden om een ronde verder te komen, zichzelf in de problemen brachten. Sommige tijdens het inhalen van achterblijvers en anderen terwijl ze in gevecht waren om de tweede en derde plaats, terwijl ze bij de eerste 6 moesten eindigen om door te gaan. Wayne Vlaar lukte het om de sloot in te rijden achter een achterligger die niet snel genoeg aan de kant ging. Hij had niet door dat deze auto langzaam richting sloot gedrukt werd. Toen het te laat was ja…

Ook Mario Bennis had zijn dag niet. Hij reed een keer te water en ging op het midden terrein een keer over de kop. Judith Berkhout of Kooiman maakte het zichzelf ook niet makkelijk. Een keer ging ze tijdens het dubbelen van een achterblijfster mee de sloot in en een andere manche verslikte ze zich ook in een achterblijfster Maar kon toch nog haar weg vervolgen en zelfs de finale halen.. Het is dus een verraderlijke baan in de Beemster.



Bij wie ging het wel goed dan? Nou, dames gaan voor, dus daar gaan we. Judith Kooiman-Berkhout of omgekeerd, Had het dus moeilijk in de manches, maar wist de finale uiteindelijk te winnen voor Leonie de Wildt en Mirjam de Boer die het niet makkelijk had met de grote Audi op deze baan.
De standaard klasse werd gewonnen door Jouke Laan die de hele dag gewoon erg sterk reed, Peter Kok en Jan Kuin werden tweede en derde. Altijd veel spektakel bij de standaard klasse en de mannen die meedraaien om de titel kunnen op deze baan dus veel kostbare punten verspelen als ze de auto naast de baan in de plomp of over de heuvels parkeren die opgeworpen worden om publiek en baanposten te beschermen.



Bij de superstandaard ook weer een mooie strijd die uiteindelijk door Jelle Pauw werd gewonnen. Hij deed dus goede zaken in de stand om het NHK. Dennis Vlaar liet zien dat hij ook hier vreselijk hard kon gaan. Hij hield zijn auto keurig op de baan nadat hij telkens vreselijk laat remde vlak voor de knik richting sloot op het rechte stuk richting finish. Marco van Baar tenslotte wist de derde plaats te veroveren.



Tot slot de verstevigde klasse. Veel inschrijvingen zodat er in twee manches gereden kon worden. Echter hier was het toch een slijtage slag. Uiteindelijk werd besloten de laatste twee manches in een keer te starten.



Deze klasse rijden ze de hele dag om punten en hoewel Ricco Bood in de “finale”manche pech had door een lekker band, bleef hij rustig doorrijden en werd uiteindelijk, mede door alle uitvallers nog zesde of zevende in die manche. Misschien stelde hij hier zijn dagzege wel veilig. Dennis Sintebin stuurde zijn rode wagen naar de eerste plek in de laatste manche en werd zodoende uiteindelijk tweede. Marco van Baar ten slotte wist derde te worden over de dag.

©2009 tekst en foto’s Aart Langevoort/raceflash.nl











          













   



  


  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
f5ade7
Onthoud mijn gegevens!