Autocross nieuws: 'Baan in Sint Maarten is SUPER!!!!!'



Zoals tijdens de vorige cross al voorspeld, was de baan in Sint Maarten eenvoudig weg super.

De bochten nog iets aangepast door de inrem- en acceleratiestrook nog iets te verleggen met betonplaten, en het was werkelijk voor elkaar. Heb ook echt niemand horen klagen. Niet in het publiek en al helemaal niet bij de coureurs. Ook in de pits was het gezellig druk. Meer auto’s dan de eerste cross. Goed te zien dat het veld groeit langzaam maarzeker, Steeds meer auto’s klaar en dan zie je ze toch verschijnen op de baan. En er blijft ook veel meer heel dan met al de kuilen uit het verleden.



Ook de eerste coureurs die normaal in Emmen rijden lijken de baan te ontdekken. Ron Kroonder heb ik zijn eerste rondjes zien draaien. Jammer genoeg stond de auto iets te laag voor de klei. Het is toch net ff anders rijden dan op het gravel in Emmen. Maar ik denk zomaar dat we wel meer van dit soort jongens kunnen verwachten de komende wedstrijden. Op het asfalt kan bijna niet gereden worden door allerlei omstandigheden en ze hebben toch ook die auto’s niet om een half jaar stil te laten staan.

Door de harde ondergrond lag de snelheid dus erg hoog en de kevers, viercilinders en formule 1 auto’s stoven dan ook over het rechte eind. De rodeo klasse blijft altijd apart hier maar daarom niet minder mooi om de achterwielaandrijvers te zien driften door de bocht. De hoge snelheden zorgden in de F1 wel voor een behoorlijk zware crash waar Bas Stolk het voornaamste slachtoffer van werd. Hij is naar het ziekenhuis gebracht om een en ander te laten checken. Daar werd, hoorde ik een dag later in Andijk van een ACON-medewerker, geconstateerd dat er een wervel iets verschoven was. Gelukkig kan Bas na enige rust het racen met zijn auto wel gewoon voortzetten. De andere coureurs kwamen er af met soms flinke schade aan de auto’s van de landing in de sloot en de botsingen met andere wagens.

Bij de rodeo rijders was het vandaag de strijd tussen Kan Kuin en Ricardo Niele. Zij vochten de hele dag constant voorin mee en wisten dan ook verschillende manches te winnen en anders hoog te eindigen. Ricardo Niele verloor nipt in de finale, maar wist zich door een iets beter resultaat in de manches toch winnaar van het dagklassement. Jan Kuin werd hierin uiteindelijk dus tweede. Andre van Andel liet ook zien dat hij het racen nog niet verleerd is en kwam met zijn Mercedes op de derde plaats in het dagklassement terecht. Bareld van der Zee kwam op de vierde plek terecht in de finale en ook over de dag. Hij reed dus ook weer een sterke wedstrijd in Sint Maarten. In Blauwhuis rijdt hij ook constant mee in de topklasseringen. Verschillende ijzers in het vuur bij verschillende kampioenschappen met dezelfde Opel. Thijs Raven wist zijn auto op de vijfde plek te klasseren in de daguitslag. De overige manchewinnaars in de rodeo klasse waren Stanley Boots en Rick Floris. Zij vielen door iets mindere klasseringen in de overige manches net buiten de top vijf, maar stonden wel bij de eerste tien! Menig vermoeide rodeo auto van de baan gesleept zien worden, maar volgende keer staan ze er gewoon weer bij hoor. Beetje sleutelen en straktrekken en ze kunnen weer.

Bij de kevers deze keer ook een paar verrassingen. Moos Kroon had het lek blijkbaar boven, want zijn stuur bleef erin zitten en de motor liep nu een stuk beter dan in Zevenhuizen. In de eerste manche moest hij wel uitvallen en aangezien er een paar beste vlammen uit de buurt van het blok kwamen, hield hij zijn hart vast. De rest van de manches bleef de tor goed lopen en hij wist aan het einde de finale te winnen. De derde plek was zijn deel over de dag. Dagwinnaar werd Floris Verbruggen, die zich in alle manches en de finale voorin manifesteerde. Robert Verlaan werd tweede deze keer en Robert Vos en Patrick Hoexem werden 4e en 5e in de daguitslag.

In de 4-cilinder standaard (wat is er eigenlijk standaard in deze auto’s) was het de dag van Simon Peetoom. Twee manches gewonnen en de finale, dus de dagzege was vandaag vanzelfsprekend. Jan Douwe van der Veen liet zien dat hij niet zomaar kampioen geworden was vorig jaar, want hij werd bekeken rijdend tweede over de dag en hij won de manche waarin Peetoom net even minder reed. Leo Sintebin werd in de manches twee keer tweede en omdat Ricco Bood verdienstelijk tweede werd in de finale had hij net niet genoeg punten om Jan Douwe van zijn tweede plek te krijgen. Je wilt altijd winnen natuurlijk, maar ik denk dat Leo achteraf toch wel tevreden was met zijn derde plek over de dag. De eerder genoemde Ricco Bood werd vierde en Dennis Sintebin werd vijfde. Hij had de pech dat hij over de kop ging door een achterblijver terwijl hij in gevecht was met Jan Douwe tijdens de derde manche.

In de Formule 1 klasse tenslotte maakten de heren er ook een waar spektakel van. Een paar harde klappen in de bocht na de finish zorgden voor een paar rode vlaggen. Maar verder werd er vreselijk hard gereden. Axel Nijs reed alsof hij op een rondje reed in plaats van een oval, want volgens mij redde hij het bijna om het rechte eind ook driftend over te rijden. Niet effectief dat driften zegt men, maar met het vermogen en de kunst om te doen evengoed verdienstelijk. En het ziet er vreselijk gaaf uit natuurlijk voor het publiek. Uiteindelijk werd hij derde over de dag. Dagwinnaar werd, geheel terecht nadat hij de finale en ook al twee manches gewonnen had, Marco Falkena. Erg sterk gereden dus vandaag. Ben Jansen werd tweede in het dagklassement zodat er eigenlijk een verrassende uitslag was vergeleken met de andere wedstrijden. In ieder geval de eerste twee waren voor mij een verrassing. Koen Maris is ook met een goed jaar bezig lijkt het, want hij won nu ook een manche en werd vierde in de eindklassering. Durk Greidanus reed bekeken als altijd en werd vijfde Hij is wel de koploper in het kampioenschap na twee wedstrijden.

Maar het seizoen is nog lang niet gedaan in Sint Maarten en als het zo blijft, met de baan en de opkomst van de rijders, wordt het een superseizoen.

Een groot compliment voor iedereen die zich met de baan bezighoudt is, na alle kritiek van vorig jaar, niet meer dan terecht.

©2009 tekst en foto Aart Langevoort/raceflash.nl





















   



  


  
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
31ba72
Onthoud mijn gegevens!