Autocross nieuws: 'Asfalt in Sint Maarten?'




Schrikt u maar niet. Er komt echt geen asfalt op de baan van Sint Maarten. Hoewel…een optie voor het wegvallen van Venray….. Maar nee hoor, het leek wel asfalt op de baan van Sint Maarten. De baan was echt superhard en het rubber van de banden bleef zelfs achter op de baan. Het ging ook vreselijk hard in de heats. Er werd zorgvuldig geschaafd, geschoven en gesproeid tegen het stof dus de baan lag er de hele dag echt perfect bij.





Ik vind een compliment voor de mensen die de baan geprepareerd hebben dus zeker op zijn plaats. Want de kritiek was na de eerste cross van het jaar niet van de lucht. De wegblijvers hadden dus ook deze keer weer ongelijk. Maar mensen, laten we reëel blijven. Het blijft wel autocross en er ontstaan altijd wel rillen en kuilen in de bochten.



En de coureur die zijn auto in elkaar rijdt door iedere ronde weer dwars door dezelfde kuil te rossen kan ook eens bij zichzelf te rade gaan in plaats van de organisatie de grond in schrijven. Er zijn namelijk ook coureurs die andere lijnen gaan rijden, om de diepste kuilen en gaten heen, en zodoende zichzelf en hun materiaal ontzien. Zij eindigen vaak ook hoog in de dagklassementen. En ja, ook zij zullen gerust wel een schade rijden, maar dat hoort toch ook een beetje bij de sport.





Kortom….Sint Maarten…mijn complimenten voor de voortreffelijk geprepareerde baan.

En nu de races zelf.

Zoals gezegd, het ging snel. Mede door de hoge snelheden werden de meeste heats in een vlot tempo afgewerkt en het aantal neutralisaties viel ook best mee. Kan me een finale herinneren die doordat hij telkens na 2 rondes stilgelegd werd bijna 45 minuten geduurd heeft, maar daar hadden we nu geen last van.



De rodeo klasse staat altijd garant voor een hoop spectaculaire momenten en er zitten gewoon ook een aantal jongens bij die vreselijk goed kunnen sturen. Het mooie, en dat is ook een beetje de charme van deze klasse is dat je de auto’s tijdens de dag soms ziet veranderen. Een auto die daar een goed voorbeeld van is, is de limousine van Willem Bas. Voor de eerste manche redelijk strak getrokken na de vorige wedstrijd weer de baan op en je ziet hem dan iedere manche een stukje korter worden. Er zijn ook een aantal Mercedessen met die verschijnselen.



Wat opviel vandaag was het sterke rijden van Bareld van der Zee, Jimmy Grooteman en Ricardo Niele. Dit was ook de uitslag van het dagklassement. De hele dag sterk rijdend en dat houdt in dat ze ook de prijzen in de finale en het dagklassement konden verdelen. Wat nog de moeite waard is om te vermelden is de koprol van Marco Jenninga (nr 21) waarna hij toch nog 4e werd in de manche waarin dat gebeurde. Splash van de dag was voor Stanley Boots (nr 13) die op het rechte eind vol de sloot in dook wat een aantal mensen dus een nat pak opleverde. Maar ja, met dit weer ook geen groot probleem.



Andere coureurs die zijn gaan rollen of de verfrissende sloot opzochten waren onder andere: Thijs Raven, Jan Groenedijk, Nielco Snoek (what’s in a name, hij ging inderdaad de sloot in), Edwin Molenaar en Jos de Jong. Er waren er veel meer, maar dat gebeurde aan de andere kant van het circuit buiten zicht van de fotograaf/reporter. Dat geldt trouwens voor alle klassen die vandaag reden.



Bij de 4 cilinders standaard lag de snelheid vandaag dus ook erg hoog. Ook hier leert de uitslag van het dagklassement dat constant en bekeken rijden zijn vruchten afwerpt. Barry Stoop zat geen enkele keer bij de eerste drie tijdens de drie manches en de finale….maar werd wel tweede in het dagklassement. Johan Peetoom was vandaag echt de sterkste. Twee manche overwinningen en 2e in de finale. Hij was dus de terechte dagwinnaar. Leo Sintebin reed ook constant, won de finale en werd derde in het dagklassement.



Ik heb laatst eens horen zeggen dat de keverklasse eigenlijk een beetje saai was en dat er nooit zoveel in gebeurde….Was ik vorig weekend in Harmelen en Wervershoof. Gemotoriseerde kevers nog nooit zien vliegen maar dat weekend wel. Een van de hoogvliegers van Wervershoof was er een week later weer bij op Sint Maarten. Was aan de auto van Cor van de Ven nog goed te zien, maar wat zullen ze daar hard gewerkt hebben om de auto weer af te krijgen voor deze race. In de 3e manche werd hij verdienstelijk 2e dus het team zal trots op hem zijn. Ook op de baan een boel spektakel. Heb niet gezien wat de aanleiding precies was, maar Patrick Hoexum en Gerrit Brinkman lagen midden in de bocht op het dak. Ook Rene Hoep ging over het dak en eindigde op zijn kop in de greppel. Wedstrijd even stilgelegd, auto’s rechtgezet, uit de sloot getrokken en van de baan gehaald. Blijkt dat het toch sterke auto’s zijn, want de manches erna deden ze gewoon weer mee. Alleen grote technische schades gooien roet in het eten bij de coureurs. Patrick Hoexum wist de manche en de finale daarna te winnen en werd derde in het dagklassement. Dennis Vlaar won ook een manche en werd eerste in het dagklassement.



En ook Robert Verlaan schreef een manche op zijn naam en sloot de dag af als tweede. Verder nog het vermelden waard is dat Piet van Dijk (ACON kampioen van 1997 tot 1999) zijn kever naar een mooie derde plaats stuurde in de finale. Het was Erik Winder nog gelukt om zijn kever in het modderigste stuk sloot langs de baan te parkeren. Hij wordt gesponsord door een bedrijf in pomptechniek dus de auto zal er de volgende keer weer brandschoon bijstaan neem ik aan.
Tot slot de Formule 1 stockcars. Hier hadden de thuisblijvers dus echt ongelijk. Zeker aan het einde van de dag met de keiharde rechte stukken werd er vreselijk hard gereden. En de F1 staat altijd garant voor spektakel. Is toch de klasse waarvoor de mensen naar de baan komen.



Er waren genoeg Stockcarren om het veld in twee groepen op te delen dus er werden veel spannende manches verreden. Het was niet de dag van Bate Feenstra, want hij werd twee keer de sloot in geholpen op vrijwel de zelfde plaats. Ook Bert Honderd zat het niet mee. Hij leek de bocht net te halen, maar bleef uiteindelijk toch op de rand van de sloot en de baan hangen. Ook Bas Stolk ging van de baan en eindigde in de bagger aan de buitenkant van de bocht. Sjaak Kentie ging op het rechte eind op zijn kant te water, maar heeft behalve een nat pak niks aan de crash overgehouden.



Winnaar van het dagklassement was Axel Nijs. Terecht gezien de uitslagen, want hij won twee manches en werd tweede in de finale. Durk Greidanus, de regerende kampioen bij de ACON, werd tweede in het dagklassement. Hij won de finale en reed verder dus een constant klassement. Fred Hink, was vandaag ook een typisch geval van constant rijden. Derde gedurende de dag en net als Durk constant meerijden en gewoon redelijk hoog eindigen in de manches. Feite Visser werd vierde en won ook twee manches. Waarschijnlijk uitgeschakeld door pech was Age Koudenburg. Twee gewonnen manches maar niet meer in het dagklassement, dus ik denk dat de pechduivel hem uiteindelijk uitgeschakeld heeft voor de dagprijzen. Wie dat ook had was Klaas-Pieter Zuidewind. De Texelaar reed heel keurig naar 3 tweede plaatsen in de manches maar moest de finale met een platte band verlaten. Hierdoor werd hij heel verdienstelijk zevende in de dagklassering.

Al met al een heerlijke autocrossdag met een snelle baan en daardoor dus hoge snelheden en genoeg spectaculaire momenten, want de bochten zijn toch krap met zulke snelheden en de sloten rond de baan onverbiddelijk.

Klik hier voor de uitslagen....

© 2008 tekst en foto’s: Aart Langevoort www.raceflash.nl
© Uitslagen ACON www.aconautocross.nl


  

  

  

  



  


 
  

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
2ef10e
Onthoud mijn gegevens!