Autocross nieuws: 'Aart Langevoort 'Raceflash.nl' - Rijden met….de kever van Johan Goos (ACON 36).'



Tijdens de laatste cross op de baan van Sint Maarten in 2008 werd mij door Raymond Vos gevraagd of ik het leuk vond om in oktober mee te gaan naar Duitsland. Racing Team Hoexum gaat als afsluiter van het seizoen altijd naar een cross “buiten de deur”. Tijdens de vrije training mocht ik dan ook een keer in zijn auto rijden. Nou….dat was een voorstel waar je niet lang over na hoeft te denken.
Echter een kleine 9 maanden daar voor was het blijkbaar raak geweest en de kleine Vos besloot dat ze een week voor het weekend wel lang genoeg bij haar moeder was geweest en besloot dus om maar eens te gaan kijken hoe het er buiten uitziet.



(Raymond en Anita nog gefeliciteerd met jullie dochter Laura!) Raymond koos er, heel logisch natuurlijk, voor om bij zijn gezinnetje te blijven. De afspraak staat evengoed nog Raymond?????



Gelukkig voor mij bood Johan Goos aan dat ik dan in zijn kever wel een vrije training mocht rijden op de zaterdag. Helemaal goed natuurlijk… Op vrijdag 17 oktober vroeg naar Schoorl en op naar Uelzen op de Lüneburger Heide.
Zaterdag ochtend stonden de vrije trainingen op het programma en ik zou dus mijn vuurdoop in een crossauto krijgen. Na het wisselen van de banden was het zover. Een korte uitleg van Johan over het starten en stoppen van de motor, het schakelen van de auto en de race overall kon aangetrokken worden. Vanaf dat moment begon de spanning heel langzaam toch wel op te lopen. Hoe dichter je dan bij de opstelplaats komt, des te groter die wordt. Kan me nu dus goed voorstellen wat de coureurs zelf ervaren als ze een manche moeten rijden. Dan zal het nog wel een paar keer heftiger zijn.



Nadat ik uiteraard verkeerd opgesteld stond in de ogen van de voorstarter werd me in uitermate vriendelijk Duits (het blijft een rottaal) verteld dat ik iets meer op moest schuiven zodat er nog een auto tussenkon. Daar sta je dan tussen een dikke sprinter en een Audi Quattro. Gelukkig moest je één voor één weg dus daar had je op de baan geen last van.



Op het laatste moment de bril op en nadat de vlag omhoog ging kon het los. Dan ervaar je wat het is om met een auto van ruim 600 kg en een motor die ruim 200 pk levert weg te rijden. Dan ging het bij mij nog vrij rustig, maar ik hoorde later van Patrick Hoexum die een rij achter me stond, dat degene die pal achter me stond meteen zijn cockpit vol zand had. De kevers hebben namelijk geen spatbordjes, wat de rest van de auto’s in Duitsland wel hebben.



Na het eerste van de drie rondes redelijk rustig gereden te hebben, (Je moet toch even wennen aan de achterwiel aandrijving en het is de auto waar het hele weekend nog mee geracet moet worden) ging het gas er toch steeds iets meer op en voor je gevoel vlieg je dan al over de baan. In bocht 1 stond een auto aan de buitenkant in de bocht, maar de vlaggers in Duitsland vlaggen alsof alle auto’s achter de bocht op een hoop liggen (man wat had dat jong een flexibele schouders en ellebogen). Van het gas af een voorzichtig de bocht om….niks te zien dus… hoppa…. het gas er maar weer op en de volgende rondes gewoon doorrijden.



Na drie rondes werd ik afgevlagd en toen was ik nog even iets te optimistisch geworden. De auto sprong wat weg en ik corrigeerde net iets te veel. Gevolg: Net naast de paan in de prut die ze ‘s morgens van de baan geschoven hadden. En ja hoor..pal voor de plek waar Johan en de jongens stonden te kijken. De sporen bleven het hele weekend zichtbaar dus die plek werd meteen al omgedoopt tot mijn kuil….ter compensatie van alle kuilen die ze bij ons op de stranden graven. De beste baan commissaris raakte bijna in paniek dat ik de motor weer startte. Dit is blijkbaar niet gebruikelijk, want later zag ik dat ze allemaal braaf op de afsleep tractoren wachten. Ze waren zo handig me er achteruit uit te trekken, waarna ik zelf rijdend naar de pitsstraat kon. Op de spuitplaats de prut eraf gespoten en de kever stond er weer bijna brandschoon bij om door Johan de rest van het weekend over de baan gejaagd te worden.

Ik wil Johan Goos en alle andere mensen van Racing Team Hoexum bedanken voor de mogelijkheid die ze me boden om dit een keer te ervaren. Het smaakt absoluut naar meer. Verder is de dank groot voor het enorm gezellige weekend wat ik door heb kunnen brengen. Volgend jaar voor herhaling vatbaar. Dan is Raymond er ook wel weer bij met z’n gezin neem ik aan.

©2008 tekst en foto’s: Aart Langevoort/ www.raceflash.nl



















   





  




  
    




   

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
961340
Onthoud mijn gegevens!